رهاسازی زنبور براکون وتریکو گراما در 450 هکتار از مزارع گوجه فرنگی میاندوآب
۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۲
شناسه : 283868
4

 معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال دو میلیون و 150 هزار زنبور براکون و یک هزار و 800 گرم تخم زنبور تریکوگراما در انسکتاریوم تولید حشرات مفید میاندوآب تولید و در ۴۵۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان رهاسازی شده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، علی دیانتی امروز در کارگاه آموزشی ” آشنایی با برندسازی محصولات کشاورزی و سموم مجاز و دوره کارنس آنها  در راستای اجرای طرح “ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول سالم و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی، اظهار کرد: تغذیه سالم رکن اصلی تأمین سلامتی انسان بوده و خلاقیت، نوآوری و به تبع آن توسعه و پیشرفت جامعه در گرو تحقق این امر است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه سلامتی از مزرعه شروع می شود، افزود: باید در راستای تولید محصولات سالم و استاندارد در حوزه کشاورزی با توجه به مدیریت مسائل به زراعی، به نژادی و بررسی کیفیت آب کشاورزی توجه و تلاش کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول سالم و استاندارد در میاندوآب، گفت: این طرح به منظور ارتقای مهارت های شغلی زنان کشاورز  و فراهم  نمودن زمینه ایجاد و توسعه کسب وکار برای خانوارهای روستایی و عشایری در 11 روستای شهرستان میاندوآب در محصولات سبزی و صیفی اجرا می شود.

دیانتی تصریح کرد: آموزش و ترویج تولید و مصرف محصول کشاورزی  استاندارد و گواهی شده با محوریت اجرایی کردن دستورالعمل حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی، جلوگیری از آثار سوء مصرف سموم شیمیایی، مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع و محافظت از آن برای نسل های آینده از جمله اهداف این طرح هستند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: 22 کارگاه آموزشی با عناوین تغذیه گیاهی مناسب و اصولی و مبارزه با آفات و بیماری ها در این روستاها برای جامعه زنان روستایی برگزار و سایت الگویی محصول سالم گوجه فرنگی به مساحت سه هکتار نیز در روستای گاومیش گلی اجرا شده است.

وی افزود: علاوه بر سایت اصلی، 22 سایت تابعه نیز در روستاهای حومه سایت اصلی اجرایی شده و در این مزارع با هدف کنترل آفات و بیماری ها بدون استفاده از سموم شیمیایی، زنبور براکون بصورت بیولوژیک جمعیت آفات کنترل شده، رهاسازی و برای صرفه جویی در مصرف آب نیز این مزارع به نوار آبیاری تی تیپ مجهز شده اند.

دیانتی با اشاره به راه اندازی و تجهیز واحد تولید حشرات مفید (انسکتاریوم) در میاندوآب از سال 92، تصریح کرد: این کار با هدف توسعه مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با آفات نباتی انجام گرفته و در راستای آن امسال تعداد دو میلیون و 150 هزار زنبور براکون و یک هزار و 800 گرم تخم زنبور تریکوگراما در انسکتاریوم تولید حشرات مفید میاندوآب تولید و در ۴۵۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان رهاسازی شده است.

این کارگاه آموزشی یک روزه در محل معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب و با حضور حیدریان، کارشناس مسئول ملی طرح از وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان و جمعی از کشاورزان و تولیدکنندگان برگزار شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.