رفع نابرابری‌های منطقه‌ای با اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
شناسه : 304224
3
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان‌غربی گفت: برنامه هفتم توسعه به عنوان یک برنامه‌ای تحول گرا نابرابری‌های منطقه‌ای در استان‌ها را رفع خواهد کرد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حسین سپهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص مزیت‌های برنامه‌های هفتم توسعه اظهار داشت: مهمترین مزیت برنامه هفتم توسعه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و اولین برنامه برای تحقق عدالت منطقه‌ای با رویکرد مسله محوری به موضوعات کلیدی با محوریت سند تحولی دولت مردمی و برنامه‌های اولویت دار در حال تدوین است.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه در واقع برنامه‌ای آینده نگر و قابل فهم برای همگان خواهد بود و رویکرد قابل اهمیتی برای استان‌ها در جهت تمرکززدایی و تفویض اختیار و اصلاح نظام درآمد و هزینه خواهد داشت.

ئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: نابرابری‌های منطقه‌ای که ناشی از برنامه‌ریزی بخشی و عدم توجه به‌ برنامه‌ریزی منطقه‌ای  در برنامه‌های توسعه قبل بوده در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در طول اجرای برنامه شاهد رفع این نابرابری‌ها در استان خواهیم بود.

سپهری اضافه کرد: نگاه بودجه‌ای در برنامه هفتم به نگاه برنامه‌ای تغییر و نظام نظارتی در اجرای برنامه نیز تقویت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: استان آذربایجان‌غربی یکی از مستعدترین استان‌های کشور به لحاظ ظرفیت و قابلیت در توسعه است ولی در حال حاضر شاهد عقب ماندگی‌هایی در بخش‌های مختلف در استان هستیم.

وی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در داشتن طولانی‌ترین مرز با ۳ کشور و دروازه اروپا در بارزگان، تعداد و تنوع معدن و بزرگترین معادن طلا و وجود گمرکات و پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، جاذبه‌های‌های طبیعی، تاریخی،باستانی، فرهنگی، ورزشی و سلامت در صنعت گردشگری و زمین‌های حاصلخیز و منابع آبی است که بایستی توجه ویژه‌ای به آن بوجود آید.

سپهری یادآور شد: توجه به تحولاتی که در نظام برنامه‌ریزی در برنامه هفتم توسعه با رویکرد تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها و نظام درآمد و هزینه و تجاری سازی مرزها و دیپلماسی اقتصادی و توجه زیرساخت‌های حمل ونقل ریلی و دریایی و هوایی و زمینی زیرساخت‌های نظارتی در پایش کالا و مسافر در مرزها و مکانیزه و علمی کردن کشاورزی، ایجاد نظام مدیریت یکپارچه مصرف بهینه آب و توجه به اقتصادی کردن معادن و  چنین اقداماتی به درآمد پایدار و اشتغال و تولید پایدار استان کمک شایانی خواهد کرد و تاثیر مثبتی را در اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: استقرار نظام درآمد، هزینه در استان در قالب “تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت” معنا پیداخواهد کرد که برای ایجاد مدیریت یکپارچه درامدها و هزینه در استان و  عدالت درامد منطقه‌ای به‌ویژه در استان‌های مرزی  از  گمرکات و پایانه‌ها و بازارچه‌ها و معادن  و سایر ردیف‌های درآمدی می.تواند در اصلاح زیرساخت‌ها و عقب ماندگی‌های استان کمک قابل ملاحظه‌ای کند.

وی افزود: سیاست درویکرد دولت مردمی سیزدهم در یک سال اخیر امیدافزایی و اعتماد.سازی را در کشور افزایش داده و احصا مشکلات و چالش‌های اساسی و شناسایی قوت و ضعف استان در راستای ریل گذاری درست و اصولی و هدفمند با اصلاح رویه‌های گذشته و ساماندهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی و افزایش بهره وری و ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری سازی مرزها و معادن از جمله اهداف توسعه‌ای استان آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم به شمار می‌روند.

سپهری اذعان کرد: عدالت منطقه‌ای با شاخصمند و ضابطه‌مند کردن توزیع منابع به جای چانه‌زنی، روابط و تبعیض و بی عدالتی اتفاق می‌افتد که لازم است در توزیع منابع یک متد مشخصی داشت و در استان وقتی می‌توانیم به توسعه برسیم که در همه بخشها دارای الگوی تعادلی باشیم که با مکانیزمی که در برنامه هفتم دنبال می‌شود می‌توان به این الگوی تعادلی رسید.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.