دیپلماسی مرزی فرصتی برای جهش اقتصادی
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
شناسه : 298994
12

موقعیت بی نظیر آذربایجان غربی از نظر جغرافیای سیاسی به این استان موقعیت استراتژیک داده است که در کنار سایر توانمندی های محیطی استان، ۹۹۶ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور می تواند بخش اقتصادی استان را با تحولی بزرگ روبرو کند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر،

یکی از پیشران‌های اقتصادی استفاده از مزیت‌های مرزی و تبدیل شدن به شاهراه تجاری در مسیر تجارت جهانی است و در این مسیر باید از گمرک بازرگان، بازرچه های مرزی با عمق تجاری و استفاده از مزیت تولیدات، محصول کشاورزی به ارزش ۳۱۰ هزار میلیارد در کنار صنایع تبدیلی بهره لازم را برد.

این عوامل صادرات استان را از بعد شاخص‌ها و مولفه‌های پیشرفت در موقعیت کم نظیر قرار داده است، با آمدن معتمدیان شاهد توجه ویژه به مولفه‌های قدرت اقتصادی در قالب دیپلماسی مرزی هستیم.

در این دوره ۴ ماهه دیدارهای معتمدیان با استانداران،( اربیل، آذربایجان) نشان از هدف گذاری هوشمند وی است و نشان داده حرکت در مسیری بوده که سرعت رشد اقتصادی را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود.

 در این میان نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی هستیم که جهاد کشاورزی با تولید محوصلات کیفی صاردات محور و حمایت از بخش کشاورزی مدرن و هوشمند در کنار استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حمایت از صنایع تبدیلی با ارزش افزوده و بهره بالا می تواند نقش موثری را ایفا کند.

دانشکده‌های کشاورزی با اساتید خبر در کنار سایر اقشار تاثیرگذار با آموزش می‌توانند یاریگر کشاورزان و مدیریت کلان استان برای رشد در مسیر اقتصاد کشاورزی باشند.

همچنین دانشگاه‌های مدیریت و اقتصاد در امر آموزش، تجاری سازی، برند سازی محصولات استان در کنار اتاق بازرگانی می تواند پیشران تجرات  هوشمند و تبدیل استان به یک استان تجاری را رقم بزنند.

اشاره به این مساله مهم است که تجارت و بازرگانی خارجی با محوریت همسایگان و نگاه به تجرات جهانی سهل الوصول ترین راه برای ایجاد تحول اقتصادی در آذربایجان غربی است.

* رضا صدر

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.