خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می کند
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
شناسه : 263707
6

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، بیش از ۱۴ میلیون نفر جانشان در خطر و معرض انواع بیماری های قلب، ریوی، پوستی و… خواهد بود و انواع بیماری ها آنها را تهدید می کند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، امیرعباس جعفری در همایش احیا دریاچه ارومیه در میاندوآب با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه تنها مربوط به دولت ها نیست، اظهار کرد: تغییر اقلیم، خشکسالی، افزایش مصرف آب، عامل انسانی و کاهش بارندگی ها از جمله دلایل خشک شدن دریاچه است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه روزگاری دریاچه ارومیه، طغیان می کرد و شاید هیچ کس باور نمی کرد که روزی ۹۵ دریاچه ارومیه خشک شود، افزود: اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، بیش از ۱۴ میلیون نفر جانشان در خطر خواهد بود و انواع بیماری ها آنها را تهدید می کند.

وی گفت:کشاورزان و همه اقشار مختلف مردم باید به نقش خود در مقابله با این بحران عمل کرده و احساس مسئولیت کنند.

جعفری با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سه سال گذشته، تثبت شده است، تصریح کرد: اقداماتی مانند اتصال رودخانه های زرینه و سیمینه رود میاندوآب، انتقال آب از رودخانه زاب، تغییر الگو و انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی از جمله اقدماتی بودند که انجام گرفته اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: هر ساله باید به طور میانگین هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم تا در برنامه پنج ساله، مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه برای احیا، آب می خواهد، افزود: یا باید باران ببارد و آب از آسمان بیاید و وضعیت اقلیمی تغییر پیدا کند یا اینکه جلوی استفاده بی رویه در بخش کشاورزی را بگیریم و الگوی مصرف آب را اصلاح کنیم.

جعفری گفت: میاندوآب نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارد و در این زمینه لازم است تا دهیاران، شوراها و همه اقشار مختلف مردم برای فرهنگ سازی تلاش کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.