خروش جغاتو و تاتائو و لبخند زندگی به دریاچه ارومیه
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۹
شناسه : 306263
8
بارش باران در روزهای اخیر، پر آب شدن رودخانه های زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب و خوشحالی مردم را در پی داشت.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، بارش باران در هفته های اخیر سبب شده تا رودخانه های زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب دوباره پرآب شوند.

پر آب شدن این دو رودخانه دائمی میاندوآب که به عنوان رگ های حیاتی دریاچه ارومیه نیز محسوب می شوند، علاوه بر اینکه موجب خوشحالی مردم و کشاورزان شده، سبب امیدواری هر چه بیشتر مردم به احیای دریاچه ارومیه نیز شده است.

در این زمینه اهالی منطقه در گفت و گوهایی که با خبرنگار ما داشتند؛ با بیان اینکه شکرگذار خداوند هستیم، گفت: این بارش ها و جاری شدن آب در رودخانه های زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب را به فال نیک می گیریم.

برخی از شهروندان نیز نسبت به خروش دوباره زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب واکنش نشان داده و گفتند: بارش باران سبب سیراب شدن زمین های کشاورزی شد و برخی نیز آن را نوید بخش روزهای خوب برای کشاورزی منطقه عنوان کردند.

اما این افزایش سطح آب رودخانه و احتمال طغیان و جاری شدن سیلاب در زمین های کشاورزی نیز وجود دارد، کما اینکه در سال های گذشته شاهد بوده ایم برخی از کشاورزان؛ آب رودخانه را از کانال ها به زمین های کشاورزی هدایت کرده و در ادامه با افزایش دبی آب، شاهد جاری شدن سیلاب شده ایم.

لایروبی ها، انتقال آب رودخانه به دریاچه ارومیه را هموار کرد

در این زمینه معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از بروز سیلاب و هدایت آب به سمت دریاچه ارومیه، گفت: در این راستا رودخانه زرینه رود لایروبی شده است.

علی پیام افزود: به دنبال لایروبی های انجام گرفته در مسیر رودخانه زرینه رود، انتقال آب برای احیای دریاچه هموار شد.

وی با بیان اینکه علی رغم اقدامات انجام گرفته، این اقدامات کافی نیست، اظهار کرد: نیازمند افزایش اعتبار و یاری رسانی مسئولان کشوری برای افزایش لایروبی در این دو رودخانه هستیم.

احتمال افزایش دبی آب وجود دارد

مدیر امور منابع آب میاندوآب نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: رودخانه های زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) میاندوآب از رودهای مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند.

علی شمس افزود: هم اکنون دبی لحظه ای آب در رودخانه سیمینه رود میاندوآب ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه است که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

روی دیگر سکه بارش ها

اما این بارش ها روی دیگری نیز دارد که همانا بیشتر در میاندوآب به چشم آمد و آن نیز آبگرفتگی معابر و نفوذ آب در برخی مناطق به داخل خانه ها است.

سالهاست که آبگرفتگی معابر میاندوآب به دنبال اندکی بارش باران به یک معضل و قصه تکراری تبدیل شده و مشکلاتی هم که ناشی از این آبگرفتگی ها گریبانگیر مردم می شود، حکایت دور و درازی است که ظاهرا به این زودی ها پایانی هم ندارد.

معمولا تداوم یک یا چند ساعته بارش باران، این رحمت الهی در میاندوآب سبب می شود که دریاچه های موقتی در سر خیابان ها و کوچه ها و کنار جوی ها شکل بگیرد و میاندوآب برای خودش ونیزی شود.

به رغم انتقادات بسیاری که در این زمینه بوده، هنوز هیچ راه حل دائمی برای آن پیدا نشده است و یا اگر هم ارائه شده، تاکنون نتیجه ای نداشته است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دلیل این موضوع را به توپوگرافی و ساختار شهری میاندوآب ربط می دهند و عده ای نیز طراحی غلط و نبود طرح مناسب در زمان احداث کانال ها و جوی های سطح شهر را دلیل این موضوع می دانند که البته طرح اصلاح جوی ها موضوعی بوده که در سال های گذشته نیز در میاندوآب مطرح شده بود ولی اگر چه در برخی مناطق موفق بوده ولی در برخی مناطق نیز اثر بخش نبوده و آبگرفتگی معابر در موقع بارش باران مردم این مناطق را دچار مشکل می کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.