خانه تکانی، سنت دیرین استقبال از بهار/عطر تازگی در خانه ها
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۴
شناسه : 299178
6
خانه تکانی رسمی دیرینه و پر رمز و راز است که از گذشته های دور تا کنون هم چنان محکم و پا برجا مانده است؛ به طوری که با تمام کهنه بودن خود هر ساله موجی از تکاپو، هیجان و نوگرایی را به روح جامعه تزریق می کند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، ننه سرما کم کم کوله بارش را با همه ی سردی و برف و بارانش، می بندد و آهسته آهسته جایش را به عمو نوروز می دهد.

صدای قدم های عمو نوروز را از تکاپوی مردم برای تدارک سال نو به خوبی می توان حس کرد، رنگ و بوی عید در کوچه و خیابان پیچیده و شور و شوق مردم و برپایی بساط فروش عیدانه در سطح شهر نمایان گر تغییر فصول و فرارسیدن بهار است.

اما همه ساله اسفند ماه و در آستانه نوروز برای ایرانیان، روزهایی خاصی است که مردم خود را برای استقبال از بهار و قدم گذاشتن به سال نو آماده می کنند و در این راستا سعی می کنند تا با خانه ای تمیز و بانشاط به استقبال بهار بروند و این سنت دیرین را نیز “خانه تکانی” نام نهاده اند.

طبق این رسم دیرین، بانوان دست به خانه تکانی می زنند که در واقع مهم ترین آئین سنتی استقبال از نوروز است و نیمه اسفند ماه که می شود کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که‌ خانه تکانی نشود.

خانه تکانی یا زدودن غبار از خانه را می توان در ایام عید و در طول مختلف سال شاهد بود اما این سنت دیرین نوروزی در آستانه سال نو، پررنگ تر از سایر ایام سال به چشم می آید و در واقع سنتی برگرفته از نو شدن و تازگی بوده و خبر از آمدن بهار می دهد.

این روزها نیز در کوچه پس کوچه ها به راحتی می توان رنگ و بوی خانه تکانی و آمدن عید را احساس کرد و از هر کوچه و یا خیابانی که گذر کنی می توانی خانه تکانی را از فرش ها و پتو و… که بر روی دیوارها انداخته شده اند، مشاهده کرد.

خانه‌تکانی؛ سنتی پسندیده از دیدگاه اسلام

از سوی دیگر نظافت و رعایت بهداشت در دین اسلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در روایات نیز به عنوان یک اصل مهم  بر آن  تأکید شده است.

انبیا الهی همواره دعوت کننده مردم به نظافت و پاکیزگی بوده اند و نظافت و زیبایی نیز در اسلام یک اصل بوده و پیامبرگرامی اسلام(ص) همواره بر نظافت و رعایت بهداشت تاکید داشته اند.

در واقع زمانی که خانه تکانی می کنیم، به توصیه های دین نیز عمل کرده و آلودگی ها را از اطراف خود دور می کنیم و به نظافت روی می آوریم.

 خانه تکانی، فرصتی برای دورکردن بدی ها و آلودگی ها

یک کارشناس دینی و مذهبی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: پاکیزگی و نظافت از سفارشات مهم دین اسلام است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه خانه تکانی درواقع عمل به توصیه های دین است، افزود: در خانه تکانی نیز با گرد و خاک گیری از گوشه و کنار خانه  و تمیز کردن خانه در واقع آلودگی ها را خانه دور کرده و پاکیزگی را به خانه ها می آوریم که یک امر پسندیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در آستانه بهار دست به یک خانه‌تکانی اساسی بزنیم، اظهار کرد: در کنار خانه تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت،باید خانه‌تکانی از نوع شخصی و منحصربه‌فرد، آن‌هم از ریشه و اساس انجام داده و درون خود را هم از بدی‌ها خانه تکانی کنیم.

تاثیر خانه تکانی بر سلامت روان

سلامت روحی و روانی موضوع دیگری است که در باب خانه تکانی می تواند مطرح شود و در واقع شرایط بهتری را برای افراد فراهم می کند و به گفته کارشناسان از میزان استرس نیز می کاهد.

در این زمینه عبدی کارشناس مشاوره و روانشناسی به خبرنگار ما گفت: تغییر وتحول در زندگی و خارج شدن از حالت یکنواختی، همواره بر روحیه افراد تاثیر می گذارد به خصوص ایجاد شرایط مثبت و تغییرات در محیط خانه که در خانه تکانی با نظافت و تغییرات دکوراسیون این شرایط مثبت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه زندگی در محیط تکراری، می تواند افسردگی را به دنبال داشته  باشد، افزود: تمیزی و ایجاد تنوع هر از چندگاهی در محیط خانه، می تواند افسردگی و بی حوصلگی را از افراد دور کرده و سلامت روحی و روانی را به همراه داشته باشد.

این کارشناس مشاوره با تاکید بر اینکه، وسواس بیش از حد نیز یکی از موضوعاتی است که در این زمینه می تواند مطرح شود، اظهار کرد: این خود ما هستیم که می توانیم با خانه تکانی برای خود سلامت روان ایجاد کنیم یا وسواس ذهن و لذا لازم است تا خانه تکانی ذهنی انجام گیرد تا شادابی و نشاط برای ما فراهم سازد و غم و ناراحتی را از ما دور سازد.

آلودگی های روحی و اخلاقی را از خود دور کنیم

نوروز با پیام تحول و لزوم نو شدن همزمان و همراه با هستی، می تواند سرمشق هر روز زندگی قرار بگیرد و این الگو می تواند در کلی زندگی قابل تعمیم باشد.

خانه تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت و دید‌ و بازدید‌ها از نکات مثبتی است که در آستانه عید نوروز شاهد آن هستیم اما در کنار این کار‌ها انسان‌ها باید درون خود را هم از بدی‌ها خانه تکانی کنند، که این توصیه اسلام است.

در دین اسلام نیز به ما تأکید شده که نسبت به آلودگی های روحی و اخلاقی خانه تکانی کنیم، یعنی همان طور که پلیدی های مادی را از خود دور می کنیم صفات بد اخلاقی را نیز از خود دور کرده و به نظافت روحی بپردازیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.