خام‌فروشی در معادن آذربایجان‌غربی «جهش تولید» را با مشکل مواجه می‌کند
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
شناسه : 287951
5

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مستعد معدنی با ظرفیت‌های فراوان بوده اما از دیرباز با مسائل و مشکلاتی همچون خام‌فروشی در این بخش مواجه است و باید با پیش‌بینی راهکارهای مناسب و رفع مشکلات، مسیر را برای«جهش تولید» در بخش معدن فراهم کند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از تسنیم، آذربایجان‌غربی جزو استان‌های مستعد معدنی است تا جایی که از 68 نوع ماده شناسایی شده سطح کشور، 51 نوع آن در این استان شناسایی شده است.

هم اکنون نزدیک 470 معدن در استان فعال بوده و 6 هزار نفر نیز در آنها مشغول به کار هستند و می‌توان از ظرفیت معادن آذربایجان‌غربی برای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری نیز بهره برد. با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی نیز رتبه نخست کشور را دارا است، می‌‌توان با جذب سرمایه‌گذار زمینه را برای توسعه معادن فراهم کرد هر چند که ظرفیت معدنی به درستی معرفی نشده است.

آذربایجان‌غربی با وجود ظرفیت‌های بالای معدنی مانند وجود بزرگترین معدن طلای کشور یعنی«زره‌شوران» در شهرستان تکاب و نیز معدن بزرگ طلای دیگر مانند «آق‌دره»، اما از دیرباز با مسائل و مشکلاتی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند.

عواملی مانند محدودیت‌های منابع طبیعی، عدم تناسب زیرساخت‌ها با ظرفیت‌های معدنی استان، عدم وجود واحدهای فرآوری متناسب، از سوی دیگر وجود ماشین‌آلات معدنی مستهلک شده، وجود معارضان محلی، عدم اکتشاف عمقی استان و سرانجام مسئله مهم خام‌فروشی از جمله مسائلی هستند که رونق و جهش تولید را در این رابطه دچار مشکل می‌کند. اما باید برای رفع این مشکلات، راهکارهایی پیش‌بینی شده و این موانع برطرف شود.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی به ویژه سنگ‌های تزئینی افزود: در مورد معادن مس و آهن نیز در استان اکتشافات چندانی انجام نشده و توجیه اقتصادی نیز ندارند اما باید بر روی فراوری مواد معدنی تلاش شود.

آرمان خالقی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی باید در آذربایجان‌غربی فراهم شود گفت: با توجه به بعد مسافت در استان، اینکه کانی از معدن به سمت کارخانه حمل شود، صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین باید سرمایه‌گذار را ترغیب کرد و با ایجاد کارخانه‌های فراوری، از خام‌فروشی نیز جلوگیری کرد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به پیش‌بینی رکود مسکن در سال 99 تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، نگرانی‌ها از بابت آینده مسکن نیز وجود دارد و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های استان از حیث وجود سنگ‌های تزئینی، این صنعت نیز با رکود مواجه می‌شود. برای رفع این مشکل باید دولت وام مسکن برای متقاضیان فراهم کند تا این صنعت با رکود مواجه نشود.

خالقی با تاکید بر اینکه دولت باید راه را برای صادرات محصولات معدنی فراهم کند بیان کرد: از سوی در توزیع مبلغ 75 هزار میلیارد تومانی که به بخش صنعت و معدن اختصاص پیدا کرده، بخش معدن نباید مغفول ماند.

در ادامه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به مشکلات بخش تولید اظهار کرد: متاسفانه 85 درصد تسهیلات دولتی به 130 کارخانه بزرگ واگذار شده در حالی که 88 هزار واحد تولیدی کشور از این تسهیلات بی‌بهره مانده‌اند.

محمدفاروق گرمیانی بیان کرد: بنابراین تا زمانی که این تبعیض و بی‌عدالتی در بخش تولید وجود داشته باشد، تا سالیان سال مشکلات تولید باقی خواهد ماند. همچنین متاسفانه هم اکنون یکی از بانک‌های پایتخت می‌تواند تا سه برابر بانک‌های آذربایجان‌غربی، تسهیلات بانکی واگذار کند بنابراین با این بی‌عدالتی‌ها شاهد رونق، توسعه و جهش تولید نمی‌شویم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از اختصاص 75 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن در کل کشور خبر داد و افزود: اولویت واگذاری این تسهیلات با خانه صنعت و معدن است بوده و امید است با اختصاص تسهیلات لازم به آذربایجان‌غربی شاهد جلوگیری از خام‌فروشی و اشتغال‌زایی در سطح استان باشیم. برای تحقق شعار جهش تولید در آذربایجان‌غربی باید به مستهلک بودن ماشین‌آلات معدنی و به جاده‌های دسترسی معدنی توجه ویژه شود.

در ادامه معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به پیشنهاد و اخذ مصوبه هیئت دولت برای احداث واحد سنگبری بزرگ مقیاس در شمال و‌ جنوب استان گفت: همچنین باید تشویق و ترغیب بهره‌برداران برای احداث واحد فرآوری در سر معدن به استناد ماده 90 ایین نامه قانون معادن انجام شود.

پریسا عابدپور با اشاره به راهکارهای رفع موانع در بخش معدن افزود: باید ضمن ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری متناسب، تسهیلات سهل‌الوصول برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی اعطا شده و همچنین با اتخاذ وحدت رویه و اجتناب از برخوردهای سلیقه‌ای از جانب منابع طبیعی، برخورد قاطع با معارضین محلی انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت بخش معادن استان در رونق تولید در سال گذشته اظهار کرد: در سال 98 با وجود تمامی موانع و مشکلات، بخش معدن آذربایجان‌غربی از رونق نسبی برخوردار بود.

عابدپور در ادامه تعداد شاغلان بخش معدن استان را 6 هزار نفر عنوان کرد و گفت: امسال این تعداد تا 10 درصد قابل افزایش است. امسال نیز اجرای ماده 90 آیین نامه اجرایی قانون معادن در خصوص احداث واحد فرآوری در سر معدن از اولویت‌های سازمان است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.