حجم آب پشت سدهای آذربایجان‌غربی به ۸۷۸ میلیون مترمکعب رسید
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
شناسه : 295527
9
رهبردین گفت: حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین برآورد صورت گرفته ۲۱ درصد کاهش یافته و به ۸۷۸ میلیون مترمکعب رسیده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، یاسر رهبردین در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در مدت مشابه سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان وجود داشت که امسال این رقم بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

وی اضافه کرد: سد مخزنی شهید کاظمی بوکان با حجم مخزن ۸۰۸ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان، در حال حاضر در حدود ۳۲۵ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی بیان کرد: این امر نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد حجم این سد بزرگ پر از آب است که این وضعیت نامناسبی در حوزه آب استان وجود دارد.

رهبردین گفت: ۱۴ سد در آذربایجان غربی در حال بهره برداری داریم که شامل سدهای بوکان، مهاباد، حسنلوی نقده، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، شهرچای ارومیه، بارون و شهیدقنبری ماکو، آغ‌چای چایپاره، قیقاج و ارس ۲ پلدشت، سیلوه پیرانشهر و کرم آباد است.

وی با اشاره به انجام اقداماتی در راستای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی در آذربایجان غربی، افزود: طی چهار ماه ابتدایی امسال، ۱۰۸ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۴ حلقه بود.

وی بیان کرد: در این مدت همچنین ۶۴ دستگاه کنتور هوشمند –حجمی  بر روی چاه های مجاز در استان نصب شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش حجم ذخایر برفی و کاهش شدید بارندگی‌های بهاره، کاهش شدید حجم آب ورودی به مخازن سدها و برنامه ابلاغی مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی اظهار کرد: مدیریت بحران کم آبی و تأمین مطمئن آب مصارف بخش‌های مختلف با اولویت آب شرب در ماههای پیش رو و سال آبی آتی از جمله دغدغه های شرکت بود که برنامه های ویژه ای به همین منظور عملیاتی شد.

رهبردین گفت: توقف عملیات رهاسازی از سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، انتقال برداشت شرب سقز به سد چراغ‌ویس و حذف محدودیت برداشت از مخزن سد بوکان و برگزاری جلسات شورای حفاظت استان جهت اطلاع‌رسانی وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی به وجود آمده در سطح استان به نهادها از جمله جهاد کشاورزی استان به منظور اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم جهت عبور از بحران، از جمله این اقدامات بوده است.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.