حاکمیت مستضعفان و مقابله با استکبار اصول ایدئولوژی ایران است
۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
شناسه : 309008
3
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: جمهوری اسلامی ایران، از نظر ایدئولوژیک حرف بیشتر و بسی عمیق‌تر و ماندگارتر، برای گفتن دارد و به دنبال حاکمیت مستضعفان جهان و مقابله با استکبار جهانی است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با اشاره به فرارسیدن ایام عرفه، اظهار کرد: ایام عرفه و عید قربان، روزدریافت بزرگ‌ترین موهبت الهی است.

امام‌جمعه چهاربرج افزود: آن موهبت اصلی که خدا به انسان عنایت می‌فرماید و این دو روز عرفانی «عرفه» و «قربان»، نماد آن هستند، موهبت انقطاع الی الله که حقیقت توحید و هدف خلقت انسان است.

وی با بیان اینکه معرفی الله و شوق لقاءالله، برای انسان انقطاع می‌آورد، گفت: به فرمایش امام خمینی (ره) «تمام صفات وارسته انسانی، در انقطاع کامل ولی‌الله نهفته است و کمال انقطاع به این سادگی حاصل نمی‌شود، احتیاج فوق‌العاده به تمرین، زحمت، ‌‎ ‎ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. اگر کسی به انقطاع الی الله دست‌یافت، به سعادت بزرگی نایل شده است؛ لیکن با کوچک‌ترین توجه به دنیا محال است انقطاع الی الله تحقق یابد»

جلالی تصریح کرد: کلید انقطاع الی الله، افتقار الی الله است؛ تا انسان افتقار الی الله نداشته باشد و وجود خود و هستی عالَم را عین ربط و فقر الی الله نداند و نبیند، به موهبت الهی انقطاع نمی‌رسد، بنابراین افتقار و انقطاع، اعظم مواهب الهی است.

امام‌جمعه چهاربرج در ادامه خطبه‌های نمازجمعه با اشاره انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، گفتمان جدیدی به دنیا معرفی کرد، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم ایده‌ای مطرح شد که کشورها باید زیر سلطه یکی از دو قدرت غرب یا شرق قرار گیرند؛ ولی اولین پدیده‌ای که برخلاف این قانونمندی حرکت کرد، نهضت حضرت امام خمینی (ره) بود.

وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم خودمان باشیم، گفت: امام خمینی (ره) شعار «نه شرقی؛ نه غربی» را مطرح کردند و از آن زمان «نه شرقی و نه غربی» در ادبیات روابط بین‌الملل ما کلید خورد و این تبرّی‌جویی از قدرت‌های شرق و غرب یعنی شوروی کمونیست و آمریکای امپریالیست، جزئی از انقلاب ما شد.

جلالی با اشاره به اینکه در حال حاضر، یک نظام دوقطبی در حال شکل‌گیری است که یک طرف آن غرب و طرف دیگر آن «شرق جدید» است که با شرق قبلی تفاوت دارد، اظهار کرد: شرق قبلی به دنبال سلطه بر کل جهان بود، ولی شرق جدید تنها حفظ منافع و مصالح خود را دنبال می‌کند و در پی استعمار و استثمار کشورهای دیگر نیست و اصولاً نمی‌تواند باشد و ازاین‌رو در حال حاضر، روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران یک قدرت متساوی‌الاضلاعی را در «شرق جدید» تشکیل داده‌اند.

وی تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران، از نظر ایدئولوژیک در مقایسه با روسیه و چین حرف بیشتر و بسی عمیق‌تر و ماندگارتر، برای گفتن دارد و به دنبال حاکمیت مستضعفان جهان و مقابله با استکبار جهانی است.

امام‌جمعه چهاربرج افزود: این‌که عده‌ای این روزها ادعا می‌کنند کشور ما در منطق سیاست خارجی جدید خود به سمت شرق‌گرایش پیدا کرده است، ادعای درستی نیست چرا که ما گرایش به شرق پیدا نکرده‌ایم؛ بلکه جزئی از شرق هستیم.

جلالی به‌روز مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: اعتیاد، عاملی مهم در بروز آسیب‌های اجتماعی و جرایم خرد بوده و بر اساس آمار درصد قابل‌توجهی از جرائم منکراتی مستقیماً با موضوع مواد مخدر مرتبط است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از مسئولان محترم انتظار می‌رود که هرکدام سهم دستگاه خود در اجرایی‌کردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل برسانند.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به ترویج گونه‌های نوین و خطرناک‌تر مواد مخدر از نوع صنعتی، اظهار کرد: اکنون دایره اعتیاد گسترش‌یافته و خانواده‌ها باید هوشیار و مراقب فرزندان خود و جوانان باشند و مسئولین امر هم اهتمام بیشتری در کنترل اماکن و غیره داشته باشند.

جلالی هم چنین با اشاره به قرارگرفتن در ماه ذی‌الحجه، گفت: ماه ذی‌الحجه یادآور فضیلت‌های بی‌شمار امیرالمؤمنین و اهل‌بیت (ع) است که بایستی در این ایام به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.