جلوه های زیبای ماه رمضان در آذربایجان
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
شناسه : 299596
6
در ماه مبارک رمضان در منطقه آذربایجان و میاندوآب ، شهر حال و هوای خاصی به خود می گیرد به گونه ای که عطر و بوی رمضان از هر گوشه گوشه شهر به مشام می رسد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، در روایات، آیات و ادعیه رمضان به ماه بزرگ خدا، ماه مهمانی خدا، ماه نزول قرآن، ماه خالص‌سازی، ماه نماز، ماه صبر، ماه مواسات وهمدردی، ماه برکت،ماه عبادت، ماه اسلام، ماه آمرزش، ماه قیام،ماه عید اولیای خدا، ماه بهار قرآن، ماه آزمایش نامیده شده است، ماهی که پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره اش می فرمایند: رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم.

نخستین ویژگی و مشخصه ماه مبارک رمضان روزه داری است که در این ماه بر اساس دستور خدواند، روزه بر مسلمانان واجب می شود اما فارغ از این شاخصه مشترک ماه مبارک رمضان، این ماه پربرکت، ماه میهمانی خدا آداب و رسوم متفاوتی در مناطق مختلف دارد که که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم آن منطقه دارد.

در ماه مبارک رمضان در منطقه آذربایجان و میاندوآب ، شهر حال و هوای خاصی به خود می گیرد به گونه ای که عطر و بوی رمضان از هر گوشه گوشه شهر به مشام می رسد.

غبارروبی از مساجد

در آستانه ماه مبارک رمضان که قرار می گیریم، اهالی محل شروع به غبارروبی از مساجد می کنند .

این اقدام با همکاری مردم، هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و روحانی مساجد انجام می گیرد.

پیشوازی از ماه رمضان

برخی از میاندوآبی ها  چند روز  قبل از آغاز ماه رمضان یعنی روزهای آخر ماه شعبان را به نیت استقبال از ماه مبارک رمضان روزه می گیرند که به این کار، قاباقلاما یا به پیشواز رفتن می گویند.

سحری یا “اوباش دان لیق”

یکی از مشخصه های ویژه ماه مبارک رمضان، اوباشدانلیق یا سحری خوردن است که حدود یک ساعت قبل از اذان صبح انجام می شود.

بزرگان می گویند که در قدیم الایام رسم بر این بوده که روستائیان با زدن ضربه به دیوار همسایه، آنها را برای سحری خوردن از خواب بیدار می کردند که البته هنوز هم در برخی از روستاهای اطراف میاندوآب این آئین وجود دارد.

احسان وافطاری

یکی دیگر از مشخصه های ویژه ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره احسان و افطاری است که در این ماه در همه جا مشاهده می شود.

افطار دادن به اندازه ای در بین مردم میاندوآب جایگاه دارد که هر یک سعی می کنند در این امر بر دیگری پیشی گیرند و اکثر خانواده ها، سعی می کنند حداقل برای یکبار در طول این ماه برای افراد فامیل و نزدیکان، افطاری بدهند.

آنچه هم اغلب بر سر سفره های افطاری دیده می شود از نان های روغنی گرفته تا سوپ و خرماهای تزئین شده با گردو، پودر گردو، پنیر، سبزی، ماست، مربا، شیر برنج و انواع حلیم ها است که امروزه برخی از این اقلام جای خود را به خوردنی هایی مانند زولبیا وبامیه داده اند.

در گذشته آبگوشت از غذاهای مرسوم افطاری بوده است اما امروز افطاری ها تفاوت چندانی با دیگر نقاط کشور ندارد فقط آش دوغ و آش رشته مرسوم است وبیشتر افطاری ها با سوپ و پلو همراه است.

این تغییر شیوه هم به نوعی از نیت خیرخواهانه مردم حکایت دارد.

شب های پرفیض قدر

شب های قدر در این دیار از جایگاه ویژه ای برخوردار است مساجد، حسینه ها  و مساجد همه از خیل مشتاقان وصال دوست و خریداران معرفت و تشنگان محبت و رحمت دوست آکنده و لبریز است.

هزاران نفر از مردم میاندوآب در مصلی و خیابان های اطراف و مساجد و خانه ها به شب زنده داری و مراسم احیا شب قدر مشغول شده و نوای “سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یارب” سر می دهند.

عید فطر و زکات فطریه

در شب عید فطر سرپرست خانواده با محاسبه میزان فطریه افراد آن را از قوت سالانه یا از پول توی جیب جدا کرده و در محل خاصی قرار می دهد و هریک از اعضای خانواده دست خود را بر روی این پول کشیده و می گویند فطریه ام را دادم.

در برخی از مناطق روستایی و شهری در روز پایانی ماه رمضان، بعد از ادای فریضه مغرب و عشا، آیین خداحافظی ماه رمضان برگزار می شود که این آیین شامل نمازهای مستحبی و دعاهاست.

بعد از برگزاری نماز عید در مسجد محل، مردم به دید و بازدید می روند و خصوصا به کسانی سر می زنند که نوعید دارند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.