جشنواره فرهنگی، گردشگری دریاچه ارومیه برگزار شد
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۸
شناسه : 318674
2
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: امروز جشنواره گردشگری، فرهنگی و ورزشی دریاچه ارومیه با حضور پرشور مردم برگزار شد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، با اشاره به اینکه جشنواره گردشگری، فرهنگی و ورزشی دریاچه ارومیه با حضور پرشور مردم از اکثر نقاط آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، اظهار کرد: دریاچه ارومیه ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد و می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی باعث رونق اقتصادی شود.

وی تصریح کرد: برپایی غرفه غذای سنتی، صنایع دستی، اجرای موسیقی سنتی، اجرای مراسم آیینی و مسابقه از جمله برنامه‌های این جشنواره بود که این جشنواره توانست تا حدودی صنایع دستی و غذاهای سنتی این استان را به دیگر استان‌ها معرفی کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با توجه به احیای دریاچه ارومیه و برگزاری مراسم سنتی و آئینی به مناسبت عید فطر این جشنواره با استقبال بی‌نظیری برخوردار بود.

وی افزود: این جشنواره روز ۲۴ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در کنار دریاچه ارومیه برگزار شد؛ اما پیش از برگزاری جشنواره برای روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین نیز برنامه خاصی در این محل تدارک‌دیده‌شده بود.

امسال با توجه به بارش‌های خوب بهاری، تراز کنونی دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۳۸ سانتی‌متر رسیده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۹ سانتی‌متر و ابتدای سال آبی در مهرماه ۱۴۰۲ حدود ۵۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وسعت کنونی دریاچه ارومیه نیز یک هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع بوده که نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۲، ۳۵۰ کیلومترمربع بیشتر شده است.

بر اساس اعلام دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه حجم آب این دریاچه به بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که ذخیره آبی دریاچه ارومیه ۲۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به آغاز سال آبی در مهرماه ۱۴۰۲، افزایش داشته است.

دریاچه ارومیه از دیرباز یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی از محل گردشگری برای ساحل‌نشینان حوضه آبریز دریاچه در شمال غرب کشور بوده و هنوز یادمان نرفته است که در ۵۰ یا ۶۰ سال قبل چه خانه‌های قدیمی در این مناطق به‌صورت اتاق‌های مهمان‌پذیر میزبان گردشگران و طبیعت دوستان بوده و امروز نیز به مدد بارش‌های اخیر شاهد جان دوباره گرفتن این دریاچه و حضور گردشگران داخلی و خارجی هستیم که لازم است تا مسئولان کمر همت ببندند تا حال خوب این دریاچه مستمر باشد.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.