جذب سرمایه گذار، کلید توسعه اقتصاد/آذربایجان غربی و ظرفیت هایی که نباید نادیده گرفته شوند
۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
شناسه : 300618
8
محرومیت در عین برخورداری؛ متاسفانه آذربایجان غربی آنطور که باید و شاید از سرمايه گذاري ها بهره نبرده اند و يا انگيزه لازم براي حضور سرمایه گذاران در استان هاي محرومي همچون آذربايجان غربي به وجود نیامده است تا شاهد بهره بردن این استان از این سرمایه گذاری ها باشیم.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی یکی از مهمترین راهکارها برای پیشرفت مناسب آن ها و از طرفی گردش مالی و نفوذ سرمایه گذاری ها در بخش ها و نقاط مختلف کشور است.

در این بین شرکت های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها، بیمه ها و … از قدرتمندترین شرکت ها در این زمینه به شمار می روند که به یقین می توان از آن ها به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه و پیشرفت از طریق سرمایه گذاری های کلان و حتی خرد به کار برد.

اما در سال های گذشته متاسفانه استان های محرومی مانند آذربایجان غربی آنطور که باید و شاید از این سرمایه گذاری ها بهره نبرده اند و یا انگیزه لازم برای حضور آنها در استان های محرومی همچون آذربایجان غربی به وجود نیامده است تا شاهد بهره بردن این استان از این سرمایه گذاری ها باشیم.

محرومیت آذربایجان غربی در عین غنی بودن ظرفیت های سرمایه گذاری بسیار قابل تاسف است، این استان در بخش های معدنی از جمله طلا و مرمر، کارخانه های تولیدی همچون سیمان و قند، در بخش تولید برق و ساخت سد از استان های مستعد برای سرمایه گذاری های توجیه پذیر از نظر اقتصادی به شمار می رود که نباید با نادیده گرفتن این بسترها سرمایه گذاران را هم از این موضوع غفلت کنیم و از سوی دیگر مرزی بودن این استان یکی دلایل روشن بر توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری در آذربایجان غربی است .

غیبت هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

در این زمینه استاندار آذربایجان غربی در دیداری که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت نیز به عقب ماندگی های تاریخی در این حوزه و غیبت هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های آذربایجان غربی، به حضور هلدینگ‌های بزرگ و سرمایه گذاری نهادهای توسعه گرا برای سرمایه گذاری و حضور فعال در بخش‌های مختلف استان نیاز داریم.

 محمدصادق معتمدیان آذربایجان غربی را یکی از استانهای مهم کشور در بخش معدن معرفی کرده و یادآور شد: هم اکنون حدود ۵۱ نوع ماده معدنی در استان شناسایی و برداشت می شود و ۳۰ درصد طلای استخراج شده در کشور نیز از معادن فعال در آذربایجان غربی استخراج و تولید می شود.

وی توسعه حوزه معدن را به عنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه استان ضروری دانسته و اظهار کرد: توسعه اکتشافات و استخراج و بهره برداری و توسعه صنایع معدنی در آذربایجان غربی و ایجاد واحدهای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی، از اولویت های جدی ما در استان است.

 خاطرنشان کرد: امیدواریم با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعالان بخش خصوصی، خصولتی، حاکمیتی و دولتی، قدم هایی را در مسیر توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی برداریم.

حجم سرمایه گذاری در مقایسه با ظرفیت های عظیم استان بسیار پایین است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: حجم سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی و شستا در مقایسه با ظرفیت های عظیم استان بسیار پایین است که ضروری است این سرمایه گذاری افزایش یابد .

وحید جلال زاده افزود: باتوجه به ظرفیت های عظیم حوزه کشاورزی در ایجاد اشتغال پایدار در استان، از سازمان تامین اجتماعی و شستا انتظار داریم گام مهمی در سرمایه گذاری بر تکمیل چرخه تولید و صنایع فرآوری و تبدیلی کشاورزی در استان بردارد.

وی گفت: معادن آذربایجان‌غربی فرصت بی‌نظیری برای توسعه استان است و سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محرک چرخ‌های قطار اقتصادی کشور خواهدبود.

جلال زاده تصریح کرد: هم‌مرزی آذربایجان غربی با سه کشور همسایه ظرفیتی بی نظیر برای پیداکردن بازارهای هدف صادراتی است و سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی و شستا در توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه زمینه ارز آوری بسیار برای کشور و اشتغال جوانان منطقه را فراهم خواهد کرد.

اقتصاد، تولید و مزیت برخورداری از مرز فرصتی کم نظیر را برای آذربایجان غربی فراهم کرده است

رضا صدر کارشناس و تحلیل گر سیاسی و اقتصادی نیز در این زمینه گفت: در نگاهی به وضعیت صنعت و کارخانجات تولیدی، آذربایجان غربی رتبه ای نه چندان قابل قبول به خود اختصاص می دهد که این در مقایسه با استان همسایه خود (آذربایجان شرقی)، در سطح بسیار نازل پایین است.

وی افزود: این تراز ناهمگون در مقایسه با شهرهایی نظیر آذرشهر و بناب هم امتیاز قابل قبولی اخذ نمی کند و این ناشی از نگرش مسئولان در قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن است؛ به ویژه کارخانجات تولیدی در آذربایجان غربی با بیس کشاورزی و معادن غنی در گستره جغرافیایی آن است.

صدر تصریح کرد: نکته مهم آن است که اقتصاد، تولید و مزیت برخورداری از مرز و در کنار آن بازارچه مرزی فرصتی کم نظیر را برای آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور ایجاد می کند که ضمن ارزش آفرینی کاهش حجم بالایی از بیکاری به ویژه قشر فارغ التحصیل دانشگاهی موتور محرکه اقتصاد و پیشرفت آذربایجان غربی خواهد بود.

وی با اشاره به حضور میدانی استاندار و بازدید از واحدهای تولیدی در راستای حمایت از تولید و اشتغالزایی، تصریح کرد: بخش عمده ای از مشکلات کارخانه های استان، بسیار ساده اما پیچیده در بروکراسی اداری است که با حضور  استاندار به همراه معاونین و مدیران کل در این واحد تولیدی، بخشی از تولید و کارخانجات صنعتی استان که گرفتار در این معضلات کوچک اما مانع تولید، به مدار تولید بازخواهند گشت.

بهرحال مسئولان باید در این زمینه احساس تکلیف کنند، آذربایجان غربی و ظرفیت های اقتصادی آن را در غربت نگه ندارند، سالیان درازی است که این استان در یک نقطه میخکوب شده است و در مقابل بسیاری دیگر از استان های آن گوی سبقت در بحث های اقتصادی و توسعه ای را ربوده است.

مسئولان باید دست سرمایه گذاران را ببوسند و از آن ها برای توسعه استان کار بخواهند، خوشبختانه نعمت های خدادی در وجب به وجب خاک این استان ظرفیت های بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد .

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.