تکرار مکررات و مسئولینی که وعده می‌دهند/ رسانه‌‌ها دنبال آب می‌‌روند و خشکی می‌‌بینند!
۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۱۱
شناسه : 265172
8

تراژدی خشک شدن دریاچه ارومیه تمامی ندارد و علی رغم شعارها برای اختصاص بودجه به این دریاچه وضعیت روز به روز بحرانی تر می‌شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج، حال و روز این روزهای دریاچه ارومیه تعریف چندانی ندارد و اگر بخواهیم بدون دید خوشبینانه و از روی دلسوزی نگاهی به اوضاع دریاچه بیندازیم، نگین آذربایجان در حال نابودی کامل است.

با این حال مسئولین انگار که حواسشان نیست و یا همه چیز را سرسری گرفته‌‌‌اند و بدون توجه به این وضعیت مصاحبه‌‌هایی می‌‌کنند که خواندن آن باعث دردمند تر شدن دوستداران دریاچه ارومیه می‌شود.

چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟

شروع دوره خشکی دریاچه ارومیه به چند سال اخیر باز نمی‌گردد و و با یک نگاه درست می‌توان فهمید که شروع دوره خشکی این دریاچه از سی سال پیش آغاز شده است. توسعه کشاورزی و نیاز برای تامین آب باعث حفر حلقه چاه‌‌هایی در اطراف این دریاچه شد، البته ادامه حفر چاه‌‌‌ها به صورت غیرمجاز باعث شد روند خشک شدن این دریاچه سرعت بگیرد.

در سی سال اخیر سطح کشت دریاچه ارومیه، یعنی حوضه آبی دریاچه، از 150هزار هکتار به 415 هزار هکتار افزایش یافته و مصرف آب در این منطقه، از 1.8 میلیارد متر مکعب به 5.5 میلیارد متر مکعب رسیده است.

احداث و بهره برداری از نزدیک به سی سد در استان‌‌های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان نیز یکی از اصلی ترین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه است، سدهایی که به علت دگرگون کردن جریان طبیعی رودخانه‌‌هایی که آب دریاچه را تغذیه می‌‌کردند، اثرات تعیین کننده‌‌ای در تقلیل آب دریاچه داشته‌‌اند.

تناقض مسئولان درباره دریاچه ارومیه؛ هزینه‌‌ها به کجا رفته‌‌‌اند؟

حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ارومیه از ثبیت وضعیت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در هشت سال پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید، آب دریاچه ارومیه سه متر و 10 سانتیمتر کاهش یافته بود و اگر اقدامات دولت یازدهم برای احیای این دریاچه نبود، امروز یک کویر خشک در این منطقه از کشور وجود داشت، عده ای می خواستند چشم زیبای آبی را از این بدن حذف کنند ولی امروز شاهد آن هستیم که امواج دریاچه، حیات خود را فریاد می زند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که آمارها نشان می‌داد با وجود افزایش برش در سال‌‌های 93 و 94 تراز دریاچه ارومیه تغییری نکرده است و این عدم تغییر به علت بارش‌‌‌ها بوده است و نه هزینه و بودجه صرف شده توسط دولت.

اخیرا نیز مسئول ستاد احیاء دریاچه ارومیه در آذربایجان‌‌شرقی با انتقاد از انتشار تصویر خشک شده دریاچه ارومیه بیان کرده است: وقتی رسانه‌‌ها از جایی که آب است عکسبرداری نمی‌‌کنند و به سراغ مناطق خشک شده می‌‌روند، معلوم است که مخاطبان با دیدن تصاویر فکر می‌‌کنند دریاچه از دست رفته است، بروند از مناطقی که آب وجود دارد، عکاسی کنند.

البته این شیوه پاسخگویی نشان می‌دهد که رسانه‌‌ها باید از رسالت کاری خویش دست بردارند و به جای انعکاس مشکلات برخلاف واقعیت از وضعیت گل و بلبل خبر بدهند تا در سکوت رسانه‌‌ها و غفلت مسئولین وضعیت از چیزی که هست اسفناک‌‌تر شود.

به جای استفاده ابزاری کار کنید

شعار بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و اختصاص بودجه برا نجات این دریاچه در آستانه تمامی انتخابات اعم از ریاست جمهوری و مجلس و حتی شورای شهر به داد برخی مسئولین رسیده است  و در کسب آرا نیز نقش موثری داشته اما دیگر زمان استفاده ابزاری از این دریاچه گذشته است.

کارشناسان معتقدند اگر وضع دریاچه ارومیه به این منوال پیش رود  تبریز بیشترین ضرر را متوجه خواهد شد و به شهری متروکه به دلیل طوفان های نمکی تبدیل خواهد شد.

وضعیت دریاچه ارومیه از بحران گذشته است و بایستی چاره ای عمیق برای این وضع اسف بار اندیشید زیرا با ادامه این روند و از بین رفتن یک دریاچه و منبع طبیعی مشکلات عدیده ای برای ساکنان شهرهای اطراف این دریاچه به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.