تولید ۶ درصد تولیدات کشاورزی کشور در آذربایجان غربی
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۲
شناسه : 313626
6
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، معادل شش درصد کل تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، علی دیانتی امروز در گردهمایی مددکاران ترویجی ادارات جهاد کشاورزی جنوب آذربایجان غربی در میاندوآب، اظهار کرد: سال گذشته به همت کشاورزان و تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی استان، هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: بر اساس آمار، این استان ۲.۳ درصد از اراضی و شش درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی جهاد کشاورزی «تأمین امنیت غذایی» است، گفت: پیش‌زمینه امنیت غذایی نیز «امنیت اکولوژیکی و زیست‌محیطی» است.

دیانتی با اشاره به اینکه آب‌وخاک جزو منابع اولیه و لاینفک تولید محصولات کشاورزی هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در تولید محصولات کشاورزی به پایداری دست‌یافته و در تأمین امنیت غذایی موفق عمل کنیم، باید در کنار برآورده‌کردن نیازهای غذایی جامعه کنونی، با نگاه حفاظتی به منابع تولید، امانت‌دار خوبی نیز در صیانت و حفاظت از آب‌وخاک برای نسل‌های آینده بوده و از استفاده بی‌رویه و تخریب منابع جلوگیری کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تغذیه سالم، عامل اصلی تأمین سلامت افراد جامعه است، اظهار کرد: برای تأمین سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌ها، تولید محصولات سالم از ضروریات است.

وی با اشاره به‌ضرورت اصلاح و تغییر الگوی کشت در منطقه، تصریح کرد: در راستای نیل به اهداف وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشاورزی پایدار، «الگوی کشت» به‌عنوان قانون، مصوب شده و جهاد کشاورزی و بهره‌برداران بخش کشاورزی مجریان این قانون هستند.

دیانتی افزود: باتوجه‌به اینکه مالکیت اراضی کشاورزی خصوصی و کشاورز خود تصمیم است؛ بنابراین تنها ابزاری که جهاد کشاورزی برای پیاده‌کردن قانون الگوی کشت در دست دارد، آموزش، ترویج و حمایت یا عدم حمایت از تولید برخی محصولات کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تأکید بر برگزاری دوره آموزشی ترویجی در سطح مزارع، گفت: اگر بخواهیم سریع‌تر به اهداف ترویجی دست یابیم، باید فعالیت‌های ترویجی به مزارع و عرصه‌های تولید، انتقال یابد.

وی تصریح کرد: توسعه روش‌های ترویجی «مدرسه در مزرعه» و آموزش‌های چهره‌به‌چهره، تأثیر بیشتری از حضور کشاورزان در کلاس‌های آموزشی تئوری، خواهد داشت.

دیانتی تصریح کرد: الگوی کشت با درنظرگرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی، محدودیت‌ها و نیازمندی‌های یک جامعه ارائه می‌شود و به این معنا است که تولید چه محصولاتی را ترویج کنیم تا به لحاظ کیفیت و کمیت با حفظ منابع و افزایش بهره‌وری تولید، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: اگر نتوانیم با آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان، تغییر و اصلاح الگوی کشت را در منطقه عملیاتی کرده و در وضعیت موجود تغییر ایجاد کنیم، در آینده نزدیک با بحران منابع آبی، خشک یا شور و بی‌کیفیت شدن آب‌های زیرزمینی مواجه می‌شویم که این وضعیت، معیشت خود کشاورزان را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت، آرایش کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند به اجرایی‌شدن قانون الگوی کشت کمک کرده و طرح‌هایی از قبیل کشاورزی حفاظتی، کشاورزی قراردادی، جهش تولید در دیمزارها، نیز در همین راستا در سطح استان در حال اجرا است.

دیانتی با تأکید بر ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات و آمار کشاورزی در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی در راستای تأمین نهاده‌های کشاورزی، گفت: حفظ رطوبت خاک، بالابردن تنوع محصولات تولیدی، رعایت تنوع زراعی، کشت عمود بر شیب، حفظ بقایای گیاهی و کشاورزی حفاظتی از مزایای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی هم چنین بر ترویج کشت دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در تناوب زراعی با غلات به‌منظور تأمین مواد آلی خاک و اصلاح الگوی کشت تأکید کرد.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.