توسعه راههای مواصلاتی، شاه کلید توسعه اقتصادی آذربایجان غربی/ نقش بی بدیل و موثر آذربایجان‌غربی در ترانزیت منطقه‌ای
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۸
شناسه : 298276
4
توسعه راههای مواصلاتی در آذربایجان غربی با توجه به مرز مشترک با چند کشور و محسوب شدن به عنوان دروازه اروپا و واقع شدن مسیرهای ترانزیتی مهمی در این استان یک ضرورت به شمار می رود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، جاده و محورهای ارتباطی از مهم ترین و اصلی ترین محورهای توسعه به شمار رفته و در کنار اینکه نخستین محور ارتباطی شهرها و روستاها می باشد، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از موثرترین راهکارها برای حل مشکلات اقتصادی نیز به شمار می رود.

اهمیت این راهها و جاده ها زمانی دوچندان می شود که یک استان با از طریق مرز با سایر کشورها هم مرز باشد که در اینصورت همین راه ارتباطی نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی آن منطق خواهد داشت و در واقع راه‌های مواصلاتی هر استان به عنوان شریان‌های حیاتی آن منطقه نقش ایفا می‌کنند.

آذربایجان غربی نیز بعنوان شمال غربی ترین استان کشور که با توجه به مرز مشترک با چند کشور و محسوب شدن به عنوان دروازه اروپا و واقع شدن مسیرهای ترانزیتی مهمی در این استان، از این قاعده مستثنی نیست و توجه به جاده و محورهای ارتباطی در این استان  از اهمیت بسزایی برخوردار است و برنامه ریزی برای توسعه و بهبود وضعیت راهها در دستور کار قرار گیرد.

ایجاد محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش وقوع تصادفات و حفظ جان افراد دارد، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می‌شود، موضوعی که در آذربایجان غربی به لحاظ قرارگرفتن به عنوان دروازه توسعه تجارت با اروپا نیازمند توجه ویژه است.

همجواری با سه کشور، آذربایجان‌غربی دروازه ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است

در این زمینه مدیرکل راه‌ و شهرسازی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: همسو با تکمیل کریدور غرب کشور، ساماندهی مبادی ورودی مرزی جهت بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک استان را در رأس برنامه‌های اجرایی اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد.

سیدمحسن حمزه‌لو با بیان اینکه وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری با سه کشور، آذربایجان‌غربی را به دروازه ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است، افزود: مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی توانسته برخلاف مشکلات جاری ساخت و توسعه  کریدور بزرگراهی غرب کشور و بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای  را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی جاده‌های آذربایجان غربی نیازمند تأمین و تخصیص به هنگام منابع مالی است، اظهار کرد: عدم تخصص قیر یارانه‌ای، استفاده از اسناد مدت‌دار خزانه در آزادسازی اراضی و نوسانات قیمت مصالح مورد استفاده در پروژه‌های راهسازی از عمده مشکلات عرصه توسعه راههای استان به شمار می رود.

۹۰ درصد کریدورهای بین المللی و منطقه ای از آذربایجان غربی عبور می کند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: ۹۰ درصد کریدورهای بین المللی و منطقه ای از جمله مسیرهای مهم آسیای جنوب شرقی با اروپا و قفقاز از این استان می گذرد که نشان دهنده اهمیت استان در حوزه حمل و نقل و لجستیک است.

ارسلان شکری افزود: از جمله این مسیرها می توان به کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه تاسیس ایران -آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه، گذرگاه شارجه – استانبول و مسیر استراتژیک استانبول – تهران – اسلام آباد موسوم به ITI اشاره کرد.

وی اظهار کرد: البته آذربایجان غربی در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار داشته که البته تلاش هایی برای تغییر این مسیر و همچنین کاهش توجه به این جاده مهم و قدیمی صورت می گیرد که نباید اجازه این کار را بدهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای استفاده حداکثری از این ظرفیت گذرگاهی برای توسعه استان، اقدامات مستمری در راستای بهبود وضعیت راه ها و توسعه محورهای ارتباطی صورت می گیرد.

شکری گفت: البته استفاده بسیار خوبی نیز از این گذرگاه ها انجام می شود به طوری که بیش از ۶۴ درصد واردات زمینی جاده ای کشور و ۲۶ درصد صادرات زمینی جاده ای کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت از گذرگاه های مرزی آذربایجان غربی صورت می گیرد.

لزوم اهمیت توجه ویژه های به جاده های آذربایجان غربی

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با تاکید بر اهمیت توجه به وضعیت جاده ها و راهها، اظهار کرد: با توجه به موقعیت استانی، محورهای مواصلاتی از پرترافیک ترین محورها در منطقه هستند که همین امر لازمه توجه ویژه و بیشتر را می رساند.

مهدی عیسی زاده با اشاره به پیگیری های انجام گرفته برای تکمیل و اتمام پروژه های در دست اقدام، گفت: با بهره‌برداری از پروژه های راهسازی در دست اقدام، باید در راستای کاهش مشکلات قدم برداشت و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

وی هم چنین با بیان اینکه پروژه ای ۳۳ ساله درمیاندوآب در حوزه راهسازی داشتیم، افزود: محور سرچم جزو پروژه های سنواتی بود که طی سالیان گذشته تکمیل نشده بود و در راستای تامین نیازمندی های لازم جلساتی را با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده و می کنیم تا پروژه ها به خوبی پیش روند.

نقش موثر آذربایجان‌غربی در ترانزیت منطقه‌ای

معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر در حاشیه بازدیدی که اخیرا از محورهای مواصلاتی در میاندوآب داشت، با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور بزرگراهی شمال غرب کشور، گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی یکی از شریان‌های اصلی و نقطه اتصال دو منطقه پر تردد تجاری؛ پایانه مرزی بازرگان به بندر امام خمینی(ره) محسوب می شود.

محمدرضا کدخدازاده افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور نقش آذربایجان‌غربی را در ترانزیت منطقه‌ای برجسته  می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر، توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای در استان رشد شتابانی دارد و این اقدام برای گسترش ترانزیت بین‌المللی ضروری است.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.