تنش مرزی ایران و آذربایجان بر سر چیست؟
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
شناسه : 296566
16
تصویر زیر از محل مناقشه میان ایران و آذربایجان نگاه کنید
پ
پ

به گزارش زرین خبر، در این تصویر به وضوح مشاهده می کنید که هم راه ارتباطی ترکیه و نخجوان با جمهوری آذربایجان از مرز ایران و ارمنستان و از جایی به نام زنگزور می گذرد.

ترکیه و آذربایجان تلاش می کنند تا این تکه از خاک ارمنستان را تصرف کنند و این یعنی ما با ارمنستان مرز نخواهیم داشت.

این موضوع برای آنها دو سود بزرگ دارد:

اول) بدون نیاز به ایران ترکیه با باکو راه مستقیم زمینی خواهد داشت.

دوم) دسترسی ایران از خاک ارمنستان به اروپا را عملا خواهند گرفت.

در جنگ سال گذشته آذربایجان و ترکیه تلاش کردند این نقشه را عملی کنند اما ایران یک پیام هشدار جدی داد و نیرو در این منطقه مستقر کرد که منجر به عقب نشینی ارتش اردوغان، تکفیری های سوریه و ارتش اسراییلی رژیم الهام علی اف شد.

اما مجدد مثلت ترکیه، اسراییل و اذربایجان در این مورد فعال شدند.

کامیونهای ایرانی از زنگزور وارد ارمنستان می شوند اما برای ادامه مسیر به کجا می رسند؟ به دالان لاچین!

دقیقا این فلش قرمز نقطه ای است که آذربایجان کامیونهای ایرانی را اذیت کرده. کنترل این نقطه تنها با ارمنستان نیست و آذربایجان هم بر آن اشراف دارد.

حالا چرا این جاده آنقدر استراتژیک و برای ما مهم است؟

ایران از شمال سه راه زمینی به اروپا دارد:

ترکیه، آذربایجان و ارمنستان

قطع شدن این راه یعنی برگشتن معادله جغرافیایی به نفع ترکیه.. یعنی ما برای رسیدن به اروپا یا محتاج آذربایجان خواهیم بود یا ترکیه، و با توجه به بازی کردن اردوغان و الهام در زمین رژیم صهیونیستی یعنی قطع شدن کامل جاده ترانزیت و تجارت مستقیم ایران با اروپا.

این همه ماجرا نیست:

این نقشه رویای امپراطوری عثمانی جدید را ببینید. تمام خیال پردازی اردوغان با همان یک خط مرزی ساده که دست ماست نیمه تمام مانده و او تمام سعی اش را می کند تا آن یک تکه کوچک را تصاحب کند.

ترکیه با پاکستان و آذربایجان قصد داشتند با برگزاری یک رزمایش این منطقه را از ارمنستان بگیرند. منطقه ای که جز خاک ارمنستان است و ربطی به جنگ سال گذشته ندارد اما ایران به حدی نیرو در این مرز مستقر کرد که تمام بازیگران غافلگیر شدند.

ایران چه می کند؟

حفظ این راه به هر قیمتی و هر هزینه ای تا زمان احداث یک راه جدید از خاک ارمنستان برای عدم قطع ارتباط مستقیم ایران با اروپا.

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.