تصرف ذهن و فکر جوانان، سناریوی دشمن در جنگ شناختی است
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
شناسه : 308020
3
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: هدف جنگ شناختی امروز، اثرگذاری و ایجاد تغییر در ادراک و فهم، شعور و شناخت، اعتقادات و تغییر باورها ذیل راهبرد اندلسی کردن وضعیت فرهنگی جامعه ایران اسلامی است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با تأکید بر شناخت نقشه و راهبرد دشمن، اظهار کرد: در میدان نبرد، مهم‌ترین عوامل بِروز بودن، شناخت «جبهه» و «نقشه» دشمن است.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه اگر در جنگ نظامی، هر طرفی بدون شناسایی و دیده‌بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، جلو برود، شکست خواهد خورد، افزود: در جنگ ترکیبی امروز هم که مبتنی بر پایه جنگ شناختی است، اگر این دو عنصر شناسایی نشود، در جنگ مغلوب خواهد شد.

وی به بیانات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب در مورد سیاست آمریکا و نیز اظهارات تحلیل‌گر آمریکایی در مورد تلاش آمریکا برای نفوذ فرهنگی در ایران و تغییر اندیشه، فکر و باوران جوانان ایران اشاره کرد گفت: هدف جنگ شناختی امروز، اثرگذاری و ایجاد تغییر در ادراک و فهم، شعور و شناخت، اعتقادات و تغییر باورها ذیل راهبرد اندلسی کردن وضعیت فرهنگی جامعه ایران اسلامی است.

جلالی با اشاره به هشت قرن حاکمیت مسلمانان بر اندلس (اسپانیای فعلی)، تصریح کرد: در ۸۰۰ سال حاکمیت مسلمین بر اندلس که هم‌زمان با دوره رکود علمی قرون‌وسطی در اروپا بود؛ به برکت وجود اسلام که دین دانش، تفکر و تعقل است؛ دانشمندان و متفکران بزرگی پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشتند و در مجموع اندلس، به یکی از سرزمین‌های اسلامی، نقطه اتصال خاور (جهان اسلام) و باختر (اروپا) و به «پل تمدنی» تبدیل شده بود.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه علم در طول تاریخ و امروز نیز مایه قدرت است و در آینده هم همین‌گونه خواهد بود، افزود: بزرگ‌ترین درس تاریخ اندلس را باید در این فرمایش گران‌قدر حضرت امیرالمؤمنین (ع) دید که می‌فرمایند: “دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد، با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد، بر او یورش برند.”

وی در ادامه به دلائل انحطاط تمدن اندلس اشاره کرد و افزود: تمدن پر شکوه اندلس با اختلاف و تفرقه و فساد اخلاقی از بین رفت و اندلس از اوج قدرت، عظمت و شکوه به حضیض ذلت و خواری کشیده شد و به خاک سیاه نشست.

جلالی با بیان اینکه وحدت و انسجام، از مهم‌ترین ارکان ثبات، امنیت و پیشرفت هر جامعه‌ای است، اظهار کرد: در طول تاریخ، مردمی بر مشکلات و گرفتاری‌ها فایق آمدند که بر محور اتحاد گرد آمدند و اگر مسلمانان موفق شدند به‌سرعت منطقه وسیع شبه‌جزیره ایبری را فتح کنند، در سایه وحدت بود.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه تاریخ اندلس در متن و بطن خود وقایع بسیار دردناکی را به دلیل آسیب اختلاف و نزاع دارد، تصریح کرد: همان‌طور که وحدت مایه ثبات، امنیت، پیشرفت و سعادت است، مهم‌ترین علت شکست مسلمانان در اندلس را نیز باید در درگیری‌های داخلی حاکمان جستجو کرد.

وی به دومین عامل شکست مسلمین در اندلس اشاره کرد و گفت: فراگیرشدن فساد در سطح حاکمیت و جامعه آنان را از توجه به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه بازداشت و حمیت و غیرت دینی را در آنها از بین برد و در نتیجه، شهرها یکی پس از دیگری از تحت حکومت آنان خارج گردید و به تصرف دشمن درآمد.

جلالی با تأکید بر اینکه باید از تاریخ درس و عبرت گرفت، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در این موضوع ابراز نگرانی کرده و هشدارهایی را به مسئولان داده‌اند که تهاجم فرهنگی مثل خودکار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی‌سروصدایی است؛ درست مثل کاری که در “آندلس” شد و شبیه این اتفاق در شوروی سابق نیز روی داده و آمریکا توانست با نمادهای فرهنگی خود شوروی را تسخیر کند.

امام‌جمعه چهاربرج با تأکید بر اینکه ایران اسلامی، نه آندلس است و نه شوروی و نه حتی کشورهای کوچکی که غرب موفق به انقلاب و استحاله در آن‌ها شد، اظهار کرد: ایران و نظام فرهنگی اجتماعی آن، خصوصیاتی دارد و تا هنگامی که این ویژگی‌ها را در خود حفظ کند، چنین طرح‌هایی در آن به سرانجام نخواهد رسید.

وی گفت: ایران اسلامی متّکی به مردم و باورهای دینی بوده و این انقلاب نیز انقلابِ مردم است؛ اما نباید فراموش کرد که دشمن وجود دارد و مشغول کار علیه جبهه حق هم هست، دائم دارد هزینه می‌کند و امکانات فراهم می‌کند و لذا ما نباید غافل شویم.

جلالی با اشاره به اینکه در مقابل تهاجم فرهنگی کار و ابتکار لازم است، تصریح کرد: باید کار ابتکاری انجام داده و موضع اثباتی، تهاجمی و حرکت صحیح داشته باشیم چرا که در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین، زشت‌ترین و خسارت‌بارترین کار، انفعال است. منفعل‌شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه این کار و مأموریت بر عهده «نیروی مؤمن و انقلابی» است، اظهار کرد: طرح‌های فرهنگی اگر به دست عناصر غیر مؤمن و غیرانقلابی انجام شوند، نه‌تنها به نتیجه مطلوب نخواهند رسید، بلکه ممکن است حتی نتیجه معکوس هم بدهند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها به سالگرد خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: خروج آمریکا از برجام، تصمیم شخصی و فردی دونالد ترامپ نبود، بخش عمده حاکمیت سیاسی ایالات متحده، مخالف برجام بود.

جلالی با بیان اینکه ایران به پشتوانه رهبری مدبرش و با استقامت بی‌نظیر مردمش، «فشار حداکثری» آمریکا بعد از خروج از برجام را با «مقاومت حداکثری» و تا حدی، «تهاجم مدبرانه» پاسخ داد، گفت: خروج آمریکا از برجام نتوانست مانع پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران شود و درعین‌حال، موقعیت نظامی – دفاعی و منطقه‌ای ایران نیز تقویت شد.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام، درهای تعامل ایران با غرب را به نفع گسترش مناسبات ایران با روسیه و چین، بست، تصریح کرد: گره کور در مذاکرات برجامی در واشنگتن زده شده است و تا زمانی که ایالات متحده نخواهد منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران را در تحولات منطقه غرب آسیا مدنظر قرار دهد، چشم‌اندازی برای بازگشت آمریکا به برجام وجود نخواهد داشت که امیدواریم غرب و اروپا بر سر عقل بیایند.

وی به بازگشت مجدد کرسی سوریه در اتحادیه عرب نیز اشاره کرد و افزود: بازگشت مجدد کرسی سوریه در اتحادیه عرب به دولت قانونی دمشق ثمره ۱۲ سال مقاومت و حاصل‌جمع پیروزی در میدان بود که دست دیپلماسی را بر سر میز مذاکره پر کرد.

جلالی با بیان اینکه این اتفاق مهم البته نتیجه دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم برای حل اختلافات با حکومت سعودی و سایر هم‌پیمانان منطقه‌ای او نیز بود، گفت: این رخداد تاریخی در رسانه‌های غربی نشانه کاهش نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا و پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و روسیه در میدان سوریه است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.