ترکیه صلاحیت‌های علمی لازم برای تحصیل جوانان ایرانی را ندارد
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
شناسه : 296790
9
واکنش مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی به تبلیغات پرتیراژ جذب دانشجو به ترکیه؛ حجت الاسلام امامی با اشاره به اینکه ترکیه صلاحیت‌های علمی لازم برای تحصیل جوانان ایرانی را ندارد، گفت: کشور ترکیه نه قطب علمی بوده و نه در مسائل علمی حرف خاصی برای زدن دارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،ارومیه، شهری که قدمت فرهنگی و پیشینه مذهبی دارد و فرهیختگان، علما، بزرگان و شهدای گرانقدری را برای این خاک و بوم تقدیم کرده است و در طول ۴ دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، سنگربان دفاع از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی بوده است. اما متأسفانه این روزها سطح شهر ارومیه در سایه غفلت مسئولان به جولانگاه تبلیغات پرزرق و برق خروج ظرفیت‌های عظیم جوانان به عنوان نیروی انسانی و متفکران آینده این مملکت، به خارج از کشور توسط موسسات اعزام دانشجویان به ترکیه تبدیل شده است.

عباراتی نظیر «اخذ پذیرش از مراکز آموزشی معتبر ترکیه»، «مؤسسه […] پلی به سوی آینده روشن‌تر»، «ارائه بهترین گزینه‌ها متناسب با موقعیت شما» و غیره رؤیای پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول بین‌المللی را در ذهن بسیاری حک می‌کند ولی وقتی فعالیت قانونی این مؤسسات در مقابل سیاست مقابله با فرار مغزها قرار می‌گیرد، جای بسی تعجب دارد.

حجت الاسلام منصور امامی در گفت و گو با اروم نیوز، گفت: بحث فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور و ادعای برخی موسسات آموزشی که یاری گر برای کنکور جوانان هستند، اگر یک کاسه شوند، شاید این فکر ایجاد شود که مگر آموزش ما چه ایرادی دارد؟

وی افزود: به نظر بنده این مسئله فرصت خوبی هست که خودمان را از درون نقد کنیم، آیا خلا و ضعفی در آموزش ما وجود دارد که این موسسات اعزام دانشجو این همه در حال جولان هستند؟یا منافعی دارند و از قبل همان منافع است که به هرشکلی ورود پیدا می کنند و ظاهرا کسی هم جلودارشان نیست.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به گسترش بیماری مدرک گرایی در کشور اذعان کرد: این طرز ورود به مباحث آموزشی، برمی گردد به بیماری مدرک گرایی،که در چندسال اخیر متاسفانه در کشور ما گسترش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: چون طبیعتا کشور ترکیه را همه کم یا زیاد می شناسند، نه قطب علمی هست و نه در مسائل علمی حرف خاصی برای زدن دارد، اگر کشور دیگری بود به لحاظ علمی شاید قابل تامل بود.

حجت الاسلام امامی عنوان کرد: به نظر می رسد همین پدیده مدرک گرایی از یک طرف و ضعف و نقصی که در نظام آموزشی وجود دارد، باعث می شود که این موسسات چنین تبلیغاتی را داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که آموزش بخشی از زندگی همه ماست و اگر بدون قاعده و ضابطه باشد به زندگی ما صدمه وارد خواهد کرد و کشور ترکیه در سال های اخیر متاسفانه خیلی خوب توانسته روی سبک زندگی شمال‌غرب ایران با سریال ها و شبکه های ماهواره ای تاثیر بگذارد.

وی در ادامه افزود: از این طرف نیز سعی دارد با تبلیغاتی هم چون معرفی نظام آموزشی مدرن، محلی برای سرمایه گذاری و زندگی، خود را به عنوان الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل کند.

وی اظهار داشت: طرح بسیار مهمی که در کشور ترکیه در حال پیگیری است به نام کریدور ترک و لازمه این اتفاق این است که ترکیه خود را به عنوان محور مطرح کند که یکی از مهم ترین زمینه ها برای رسیدن به آن هدف همین بحث آموزش است که در حال سرمایه گذاری هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: اولین اقدام باید از طریق دانشگاه‌ها و مراکز علمی صورت بگیرد، به تبع وقتی موسسه‌ای در حال تبلیغ خدمات خودش است احتمال اولیه ما این است که این کار قانونی است،یعنی آن موسسه جایی ثبت شده و طبق قانون عمل می کند.

حجت الاسلام امامی افزود: باتوجه به عواقب این کار و صدماتی که می تواند داشته باشد، باید دانشگاه‌های ما حرکت اول را انجام دهند و توانایی های خودشان را نشان دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در کشور به لحاظ آموزشی هیچ کمبودی نداریم و عزیزانی که متولی این مسئله هستند باید نسبت به فرار یا مهاجرت مغزها حتما حساسیت نشان دهند، باقی دستگاه‌ها نیز دیدگاه در چارچوب قانون را نسبت به این مسئله دارند که در ظاهر نیز همه چیز قانونی است.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.