تاکید بر بازنگری در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه/منابع آبی میاندوآب به اسم احیای دریاچه ارومیه به شهرهای دیگر هدایت می‌شود
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۸:۲۴
شناسه : 292532
6
در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی میاندوآب عنوان شد؛

در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی میاندوآب، مسئولان حاضر ضمن تاکید بر بازنگری در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، در مورد مشکل آب روستائیان شهرستان بحث کردند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، جلسه بررسی مسائل، مشکلات و چالش های بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات فرمانداری میاندوآب برگزار شد.

هزینه احیاء دریاچه ارومیه را نباید کشاورزان میاندوآبی پرداخت کنند

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه با اشاره به ارائه طرح سند توسعه آب کشاورزی شهرستان گفت: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید سالانه هشت درصد از منابع آب بخش کشاورزی استان صرفه جویی و برای احیای دریاچه  ارومیه صرف شود.

علی مراد اکبری با بیان اینکه برای اجرای این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود:تحقق این هدف با الزام اجرای طرح هایی در بخش آب و خاک، ترویج، باغبانی، جنگل، مرتع و تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در استان از آغاز اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از اعتبارات مصوب در این بخش تاکنون ۲۳ درصد معادل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان محقق و تخصیص یافته است، اظهار کرد: با توجه به تخصیص کم اعتبارات شایسته نیست فشار مضاعفی برای صرفه جویی آب به بخش کشاورزی وارد شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مسئولان استان تولید در بخش کشاورزی ۱۴ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: تحقق صرفه جویی ۸ درصدی سالانه در بخش کشاورزی نیازمند تخصیص کامل اعتبارات است و بارها این گلایه را به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده ایم.

وی گفت: باید یک پروژه جامع عملیاتی در بخش آب و خاک شهرستان میاندوآب اجرا شود تا مشکل تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان حل شود و دریاچه ارومیه به احیاء پایداری برسد.

اکبری هم چنین از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری به شهرستان میاندوآب خبر داد و گفت: نباید برای نجات یک بخش، بخش دیگری را قربانی کنیم و هزینه احیاء دریاچه ارومیه را نباید کشاورزان میاندوآبی پرداخت کنند.

منابع آبی میاندوآب به اسم احیای دریاچه ارومیه به شهرهای دیگر هدایت می‌شود

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان به مسایل و مشکلات معیشتی و کشاورزی شهرستان میاندوآب، گفت: اگر نیازهای اولیه یک کشاورز در یک روستا تامین نشود چاره ای جز مهاجرت ندارد و امروز بیشتر روستائیان این شهرستان از سرناچاری مجبور به مهاجرت هستند.

مهدی عیسی زاده با بیان اینکه منابع آبی این شهرستان به اسم احیای دریاچه ارومیه و سایر فعالیت ها به استانها و شهرستانهای دیگری هدایت می شود، افزود: مردم شهرستان میاندوآب برای توسعه نیاز به همین منابع آبی دارند.

وی با بیان اینکه منابع آبی شهرستان میاندوآب صرف آبادانی سایر مناطق می شود، اظهار کرد: حق آبه بخش کشاورزی، شرب و حتی احشام در این شهرستان با توجه به ظرفیت و منابع آبی خوب در شهرستان باید رایگان باشد در حالی که منابع آبی شهرستان به مناطق دیگری هدایت می شود و مردم هزینه زیادی برای تامین حق آب پرداخت می کنند که این روا نیست.

عیسی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ روستای این شهرستان در بخش باروق و چهاربخش این شهرستان در حال مهاجرت هستند، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از روستاهای این شهرستان با وجود همجواری با پتروشیمی میاندوآب با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بازنگری در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ضروری است

فرماندار میاندوآب نیز در این جلسه با در خواست بازنگری در برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، گفت: ۵۴ هزار هکتار دشت میاندوآب با تحمل کمبود آب ناشی از خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی با حداقل های آب موجود گذران معاش نموده است.

حسام شیرازه محبت افزود: به دنبال خشک شدن دریاچه اورمیه و تشکیل ستاد احیای آن و کاهش حق آبه ۴۰ درصدی تخصیصی به بخش کشاورزی در گیر بوده که این کاهش حجم می بایست با تزریق اعتبارات لازم جهت اجرای طرح های آبیاری نوین در سطح مزارع جبران می شد که عملی نشده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۶۸ میلیون متر مکعب فقط در دشت میاندوآب کمبود آب برای کشاورزان وجود دارد، اظهار کرد: از دلایل عمده این کمبود تخصیص سهمیه شهرستان در سد شهید کاظمی است که در مسیر ۸۵ کیلومتر بیش از ۲۰ درصد آب هدر می رود.

فرماندار میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان دارای پتانسیل های بالایی در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: با این وجود عدم اجرای کامل تعهدات ستاد احیاء دریاچه ارومیه در قبال کاهش ۴۰ درصدی حق آبه بخش کشاورزی، کشاورزان ساکن روستاهای اطراف دریاچه ارومیه در تامین آب و معیشت خویش با مشکلات عدیده ای مواجه شده و اگر کاهش حق آبه شهرستان ادامه یابد بسیاری از روستاهای اطراف دریاچه در این شهرستان خالی از سکنه خواهد شد.

شیرازه محبت هم چنین خواستار بازنگری علمی، فنی و منطقی با اتکال به مطالعات اجتماعی منطقه در برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه در خصوص کاهش حق آبه بخش کشاورزی شد.

کاهش حق آبه، محدودیت‌های زیادی را برای کشاورزان بوجود آورده است

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت های جهاد کشاورزی شهرستان، گفت: ۹ هزار و ۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌است.

علی دیانتی اظهار کرد: همچنین ۱۱۹ کیلومتر پروژه انتقال آب با لوله اجرا شده و بیش از ۳۱ کیلومتر پروژه پوشش بتنی انهار سنتی، ۱۰ کیلومتر لایروبی انهار سنتی، ۱۲۹ کیلومتر لوله گذاری خط اصلی پروژه واحد عمرانی یک میاندوآب اجرا شده‌است.

وی با بیان اینکه هفت هزار ۶۰۰ هکتار احداث شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده‌است، افزود: نزدیک به سه هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی، ۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۵ رشته احیا و لایروبی قنوات و ۱۰۰ هزار هکتار تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در این شهرستان اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ تصریح کرد: دشت حاصلخیز این شهرستان با مساحت بالغ بر ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل ۲۹ هزار هکتار اراضی دیم و بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی آبی با تنوع کشت ۵۰ نوع محصولات زراعی و باغی است که سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

دیانتی تصریح کرد: اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و کاهش ۴۰ درصدی حق آبه بخش کشاورزی میاندوآب‌، محدودیت‌های زیادی را برای کشاورزان بوجود آورده و تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: به استناد سند ملّی آب، جهت تولید محصولات کشاورزی به ازای هر هکتار زمین کشاورزی باید ۱۱ هزار متر مکعب آب اختصاص یابد در حالی‌که با محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه در حال حاضر برای هر هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب بطور متوسط سه هزار متر مکعب آب می‌رسد و روستاهای پایین با مشکل شدید تامین آب برای تولید مواجه هستند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.