تابستان، گرما و تراژدی آبتنی‌های مرگبار
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 309700
3
خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و کانال‌ها یکی از موضوعات غم‌انگیزی است که همواره شناگران در رودخانه‌ها و کانال‌های آب را به‌شدت تهدید می‌کند که این موضوع همواره در تابستان نمود بیشتری دارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، تابستان است و گرمای هوا، گرمایی که باعث می‌شود جوانان و نوجوانان تمایل زیادی برای شناکردن داشته باشند و بسیاری از رودخانه‌ها و کانال‌ها پذیرای علاقه‌مندان به شنا باشند.

اما متأسفانه این آبتنی‌ها در سال‌های اخیر برای مردم میاندوآب خاطراتی خوبی را تداعی نمی‌کند؛ چرا که متأسفانه چند وقتی است خبر غرق‌شدگی در رودخانه‌های زرینه‌رود میاندوآب و سیمینه‌رود میاندوآب به تیتر یک رسانه‌ها در این شهر تبدیل شده است.

خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و کانال‌ها یکی از موضوعات غم‌انگیزی است که همواره شناگران در رودخانه‌ها و کانال‌های آب را به‌شدت تهدید می‌کند که این موضوع همواره در تابستان نمود بیشتری دارد.

بارها اعلام شده شنا در رودخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و سدهای آب به دلیل عدم آشنایی به منطقه و بستر رودخانه ممنوع بوده و برای شناکردن مناسب و امن نیست؛ ولی متأسفانه برخی افراد توجهی به این موضوع نمی‌کنند و همین موضوع بی‌احتیاطی نیز سبب شده تا سال گذشته تعداد غرق‌شدگی‌ها دورقمی شده و از ابتدای امسال نیز حدود پنج مورد غرق‌شدگی در رودخانه‌های میاندوآب ثبت شود.

برنامه‌ریزی برای ایجاد منطقه ویژه شنا در زرینه‌رود میاندوآب

این وضعیت و افزایش آمار غرق‌شدگی‌ها ازیک‌طرف و بی‌توجهی یا کم‌توجهی برخی افراد و اصرار به شنا در رودخانه‌ها سبب شد تا سال گذشته پیام، فرماندار وقت میاندوآب مکان‌یابی مناسب برای ایجاد مناطق ویژه شنا در حریم بستر رودخانه زرینه‌رود میاندوآب را مطرح کند.

اما از این مکان‌یابی و ایجاد منطقه ویژه شنا که به گفته وی قرار بود با تعامل امور آب، شهرداری و میراث‌فرهنگی در حریم بستر رودخانه زرینه‌رود با رعایت استانداردهای لازم انجام شود تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر از تفریحات آبی بهره‌مند گردند، تا به امروز که حدود یک سال از آن می‌گذرد؛ خبری نیست و شاید حتی به فراموشی نیز سپرده شده است.

مردم خطر شنا در رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب را جدی بگیرند

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب نیز در این زمینه به خبرنگار ما با هشدار به خانواده‌ها برای مراقب از شنا در مناطق ناامن، گفت: شهروندان تاحدامکان از شنا در رودخانه خودداری کرده و خطر شنا در رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب را جدی بگیرند.

سامان محمدی اظهار کرد: همه ساله با افزایش دما در فصل تابستان و گرمای هوا، مردم برای شناکردن به رودخانه‌ها و یا سدها می‌روند که به دلیل عمق زیاد آب در برخی از نقاط و عدم آشنایی کامل با فنون شنا برخی اوقات شاهد وقوع حوادث تلخ هستیم.

استخر جایگزین شنا در رودخانه‌ها شود

آنچه که در بیشتر موارد غرق‌شدگی از سوی کارشناسان مطرح شده است، عدم آشنایی افراد به محل شنا و نیز عدم آشنایی لازم با فن شنا است.

شنا در رودخانه به دلیل ویژگی‌های طبیعی آن، محاسبات خاص خودش را دارد یا می‌توان گفت محاسبه دقیقی ندارد و شناگر خیلی در بند تقسیم انرژی و استفاده بهینه از آن به‌تناسب فاصله و زمان نیست و حرکت سرودست لجام‌گسیخته است.

فن شنا در استخر با شنا در رودخانه کاملاً متفاوت است، با معرفی بخش‌های کم‌خطر رودخانه برای شنا، استفاده از راهنما و وجود علائم کافی، استقرار اکیپ‌های نجات‌غریق و آشناسازی مردم با فن شنا در رودخانه می‌توان تلفات ناشی از شنا در رودخانه را کاهش داد.

به گفته کارشناسان بهترین راهکار، اطلاع‌رسانی و حصارکشی مناطق خطرناک است؛ ولی این کارشناسان، بیشتر خانواده‌ها را به عدم شنا در مناطق نامطمئن توصیه کرده و بیان می‌کنند مردم جوانان به‌جای شنا در رودخانه‌ها و مناطقی که از عمق آب در آن مطمئن نیستند، به استخر بروند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.