بیکاران، چشم انتظار تدابیر دولت/ آماری که دردی از  مردم و جوانان دوا نمی کند
۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۲۹
شناسه : 263242
8

مردم انتظار دارند و چشم امید تا آماری که از اشتغال روایت می شود برای آنها ملموس باشد، چرا که اکنون آمار ارائه شده برای بیکاری ملموس تر نیست و در حقیقت ارائه آمار، دردی از آنها دوا نمی کند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، بیکاری، واژه ای آشنا و معضلی است که امروز در جامعه ما بیداد می کند و در هر خانه و خانواده ای جوانان بیکاری را داریم که از قضا نیز تحصیل کرده و دارای مدارک دانشگاهی هستند.

موضوع بیکاری و اشتغال جوانان یکی از موضوعاتی هست که همواره مسئولان در سخنان خود به آمار بالای آن اشاره کرده و این درحالی است که آمار لشکر بیکاران تحصیل کرده که پی در پی از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شود همچنان رو به افزایش است.

با توجه به وضعیت فعلی که در جامعه مشاهده می شود باید معضل بیکاری جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی را یکی از بزرگترین مسائل و چالش های پیش روی دولت دوازدهم دانست که باید چاره ای اساسی در این مورد اندیشیده شود.

در تعریف، بیکار به فردی گفته می‌شود که در سن انجام کار قرار داشته و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند .

درسال های اخیر در کنار تمام عوامل بیکاری، برخی کارشناسان معتقدند که رشد ظرفیت دانشگاه ها ترکیب نیروهای سرگردان در بازار کار را برهم زده و به گونه ای شده است که بیکاران تحصیل کرده ناامید از جذب در ادارات دولتی، نهادها و ارگان هایی که با تخصص آنها در ارتباطند، تلاش دارند تا با فراهم کردن حداقل سرمایه وارد بازار کار بخش خصوصی که شرایط ویژه ای را هم بعضا می طلبد، شوند.

دایر کردن مغازه، کارگری، دست فروشی یا فعالیت در بخش حمل و نقل از جمله حوزه هایی است که بیکاران تحصیل کرده برای امرار معاش و نجات از بیکاری به آن روی آورده اند اما از سوی دیگر فعالان  این حوزه باید دارای معیارهایی مانند دارا بودن سرمایه، توانایی جسمی، رقابت صنفی، گفتمان کوچه بازاری و توانایی برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه را داشته باشند که این مشخصات در اغلب بیکاران تحصیل کرده کم رنگ است و باعث ناموفق بودن آنان در بازار کار می شود.

البته هر بیکار تحصیل کرده ای نیز نمی تواند به بازار کار بخش خصوصی روی آورد چرا که یکی از ملزومات ورود به بازار کار داشتن سرمایه است و برای راه اندازی محل کار سرمایه مالی اساسی ترین مشکلات جوانان تحصیل کرده است.

از سوی دیگر، بیکاری بر روی تشکیل خانواده جوانان نیز تاثیر مستقیم گذاشته و  متاسفانه اين موضوع آنقدر حاد شده كه به يكي از اصلي‌ترين معضلات جوانان براي تشكيل خانواده و ازدواج تبديل شده‌ و در حقیقت ابعاد مختلف زندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

این معضل در میاندوآب نیز متاسفانه بیشتر به چشم می خورد و همه به راحتی در اطراف خود جوانان بیکاری را می توانند ببینند که در پارک ها و خیابان ها در حال گذران وقت هستند به امید اینکه وعده های دولت در ایجاد  شغل، محقق شود.

در میاندوآب که به گفته فرماندار این شهرستان دارای نرخ بیکاری 11 درصدی است، جوانان تحصیل کرده ای با مدارج عالی دانشگاهی را می توان یافت که یا در بخش حمل و نقل و مسافربری شخصی یا تاکسی فعالیت دارند و یا کارگری می کنند، در حالی که در این شهرستان ظرفیت های بالقوه ای مانند ظرفیت گردشگری وجود دارد که تنها باید بالفعل شوند تا بسیاری از مشکلات بیکاری در منطقه حل شود.

اشتغال و بیکاری جوانان موضوعی است که همواره به عنوان یک دغدغه اصلی برای عموم مردم بوده است و این موضوع مهم ترین درخواست مردم از دولت است و از سوی دیگر در سفر وزیر کار به میاندوآب نیز مورد تاکید مردم و مسئولان این شهر قرار گرفت تا جایی که امام جمعه میاندوآب در این زمینه خطاب به وزیر با گلایه از وضعیت اشتغال جوانان، گفت: ما دو هزار و ۵۵۰ نیروی فارغ التحصیل در این شهر داریم و این در حالی است که تعداد شغل ایجاد شده ما ۳۶۰ مورد است، حال بقیه را چیکار کنیم؟

احداث کارخانه و ایجاد فرصت های اشتغال در میاندوآب می تواند این مشکل را برای همیشه در میاندوآب ریشه کن کنند و با توجه به موقعیت این شهرستان، میاندوآب را قطب صنعت و اشتغال کند.

 بیکاری، ابرچالش پیش روی دولت دوازدهم

نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اخیرا در جلسه شورای اداری میاندوآب گفت: اقتصاد مقاومتی در صورت تحقق و عملی شدن می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی باشد و پیش بینی می کنیم تا رئیس جمهور نسبت به ترمیم بعد اقتصادی کابینه اقدام می کند.

جهانبخش محبی نیا با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید به چالش ها توجه کند، اظهار کرد: برای دولت هشت ابر چالش تعریف شده است که باید رفع شوند و در این بین بیکاری یکی از ابرچالش هاست که باید به آن توجه شود و از سوی دیگر اصلاح نظام بانکی و صندوق بازنشستگی نیز در این زمره قرار دارند.

نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به مسئله بازنشستگی توجه نکنیم می تواند یکی از بحران ها باشد، همچنانکه در موضوع بیکاری با همه اقدامات مثبت انجام گرفته، موفق نشده ایم یک خاکریز درست و حسابی در مقابل آن ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر توجه به تولید در سطوح و بخش های مختلف از جز تا کل، اظهار کرد: باید رشد اقتصادی خود را تقویت کنیم و در این موضوع نیز همه سطوح حتی یک کشاورز ساده در میاندوآب نیز تاثیرگذار هستند.

آمار بیکاری مسئولان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد

به گزارش اصفهان شرق، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز  بیکاری جوانان را یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲.۵ درصد و در برخی از استان‌ها بالای ۲۰ درصد است.
وی با انتقاد بر اینکه بیش از ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد، تاکید کرد: آمارهای بیکاری که توسط مرکز آمار یا وزارت کار و تعاون رفاه اجتماعی داده می‌شود با آمار بیکاری واقعی در جامعه تفاوت زیادی دارد و آمارها صحیح نیست.

آمار بیکاری با واقعیت های جامعه در تناقض است

عباس صلاحی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه بیکاری و اشتغال زایی به نما گفت: آمار بیکاری و اشتغال که مرکز آمار ارائه می دهد با واقعیت های جامعه در تناقض است ومیزان افراد بیکار در خانواده ها ملاک خوبی برای سنجش میزان اشتغال است.
وی ادامه داد: باید با آمار اشتغالی که دولت ارائه می دهد اثرات میزان اشتغال را در جامعه حس کنیم در صورتی که اطراف خود افراد زیادی را با مدارک تحصیلات عالیه می بینیم که دارای شغل نیستند.

بیکاری نیروی تحصیل‌کرده کشور بالای 25 درصد است

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز اخیرا با اشاره به اینکه چالشی بیشتر از بیکاری در کشور نداریم بیان کرد: اگر گفته می‌شود نرخ بیکاری کشور 12 درصد است بیکاری نیروی تحصیل‌کرده کشور بالای 25 درصد است و نیازمند تصمیمات جدید است.

حال یک ماه دیگر، دولت دوازدهم روی کار می آید و بار دیگر مردم انتظار دارند و چشم امید تا آماری که از اشتغال روایت می شود برای آنها ملموس باشد، چرا که اکنون آمار ارائه شده برای بیکاری ملموس تر نیست و در حقیقت ارائه آمار، دردی از آنها دوا نمی کند و از سوی دیگر جوانان انتظار دارند تا شعار سال که در رابطه با اشتغال نیز هست، از سوی مسئولان ذی ربط تحقق یابد و معضل بیکاری از بین برود، معضلی که هر روز چالشی تر از دیروز می شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.