بیداد یک حقیقت تلخ/ براي جوانان بيكار چه‌كرده‌ايد؟
۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۵:۴۲
شناسه : 260763
10

بیکاری، معضلی که امروز در جامعه بیداد می کند و این بحرانی شدن به حدی است که دل رهبر انقلاب را نیز به درد آورد و ایشان در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم می فرمایند: شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، بیکاری و اشتغال جوانان یکی از موضوعاتی بوده که همواره در محافل عمومی و مباحث مختلف مطرح شده و هميشه منتقدان از آن به عنوان يكي از معضل و مشكلات اصلی نام‌ مي‌برند.

اينكه نرخ بيكاري در کشور چقدر بوده و یا چقدر در آمار شغل ایجاد شده در این مجال مهم نیست، آنچه که مهم می باشد نرخ بيكاري عمومي در كشور است که چشم‌گير و غيرقابل چشم‌پوشي‌ بوده و در این میان نرخ بيكاري جوانان در رده سني 15 تا 30 سال و به ویژه قشر تحصیل کرده متاسفانه زیاد بوده و بحث جدايي را مي‌طلبد.

در زمينه اشتغال صحبت های مختلفی مطرح و آمارهایی ارائه شده که این آمار نیز مورد انتقاد قرار گرفت و حتی امام جمعه میاندوآب در سفر وزیر کار به این شهر گفت: ما دو هزار و ۵۵۰ نیروی فارغ التحصیل در این شهر داریم و این در حالی است که تعداد شغل ایجاد شده ما ۳۶۰ مورد است، حال بقیه را چیکار کنیم؟

حمید حسن زاده حتی در خطبه های نماز جمعه نیز به صراحت،‌ در دی ماه سال گذشته ، بیکاری را یک معضل اساسی معرفی کرد و با بیان اینکه با شعار و خیال پردازی و مشغول کردن مردم به خودشان کاری درست نمی شود و با تاکید بر اینکه نباید بر روی واقعیت ها چشم بست، اظهار کرد: روزی بود که همه چیز و آب خوردن مردم را به برجام ربط دادند ولی باید گفت بیکاری مشکل اصلی کشور است و روز به روز بر تعداد بیکاران اضافه می شود و باید پرسید که در یک سال برای چند نفر اشتغال زایی شده است؟ چرا مسئولان از بیکاری حرفی نمی زنند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال گذشته با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

موضوع به اين دليل سوال‌برانگيز و مهم است كه مسئولان امر هميشه بر توجه به جوانان و ايجاد اشتغال براي آنها تاکید کرده و حتي در اين ميان گاه آمارهايی منتشر شده كه نشان مي‌داده وضعيت شغلي جوانان قابل پذيرش است.

آمار یک طرف قضیه ولی امروز در خانه‌هاي مردم جوانان بسياري را داريم كه بيكارند و در طول چند سال گذشته توان پيدا كردن شغل نداشته‌اند و در کنار آنان، جوانانی را نیز داریم که به دلیل رکود و یا تعطیلی کارخانجات، از کار بیکار شده اند، کما اینکه مسئول یک واحد تولیدی در میاندوآب در بازدیدی که فرماندار این شهر از شهرک صنعتی داشت، گفت که تعدادی از نیروهای خود را به دلیل تعطیلی و نیمه فعال شدن کارخانه، کنار گذاشته است.

بیکاری، معضلی که امروز در جامعه بیداد می کند و این بحرانی شدن به حدی است که دل رهبر انقلاب را نیز به درد آورد و ایشان در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم می فرمایند: شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست.

باید بيشترين تلاش‌ها در جهت ايجاد اشتغال براي جوانان به عنوان پتانسيل اصلي نيروي كاري انجام گیرد، به بيان بهتر در ابتدا سعي شود  براي درصد بيشتري از جوانان شغل ايجاد شود و اما با اين وجود بسیاری از جوانان تحصيل‌كرده و يا كار بلد كشور بیکار هستند که  مسلما عدم استفاده از پتانسيل اين قشر يكي از دلايل ركود در بخش توليد و صنعت و ديگر حوزه‌هاي كاري كشور است.

متاسفانه اين موضوع آنقدر حاد شده كه به يكي از اصلي‌ترين معضلات جوانان براي تشكيل خانواده و ازدواج تبديل شده‌است و در حقیقت ابعاد مختلف زندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

زماني كه جوانان از توان كاريابي و داشتن شغل برخوردار نباشند و يا سياست‌هايي در جهت بهبود زندگي آنها تدوين نشده باشد نمي‌توان انتظار داشت كه آنها به راحتي تشكيل خانواده دهند.

بیکاری، حقیقت تلخی که امروز در جامعه وجود دارد و به گفته کارشناسان تحقق اقتصاد مقاومتی تنها راه  برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و رکود است و باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی، گام برداشته و در تحقق “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” کوشا بوده تا نه تنها در آمار بلکه در عمل نیز شاهد تحقق اشتغال باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.