بافت فرسوده آذربایجان‌غربی در مسیر بازآفرینی/ ۲۴ پروژه زیربنایی در بافت فرسوده اجرایی می‌شود
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
شناسه : 281061
3

حدود ۲۷ درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی در بافت های ناکارآمد سکونت دارند که رسیدگی به وضعیت این افراد نیازمند بررسی شرایط و نیز اختصاص بودجه مناسب است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز،آذربایجان غربی از استان های تاریخی کشور است و در دل شهرهای خود محلات فرسوده و تاریخی زیادی دارد که اگر احیا نشوند، نابود خواهند شد. اما برای احیاء یا بازآفرینی این بافت ها باید هویت بومی، فرهنگی و اجتماعی آن ها را در نظر گرفت.

بنا بر اظهارنظر مسئولان در فاصله زمانی سال ۹۳ تا ۹۷ ، سهمیه آذربایجان غربی برای نوسازی خانه های واقع در بافت فرسوده ۴ هزار و ۲۶ واحد مسکونی بود که از این تعداد برای یک هزار و ۷۹۰ واحد پرونده درخواست شکل گرفته است.

همچنین بیش از ۲۴ میلیارد تومان برای پروژه های خدمات عمومی از قبیل مراکز درمانی هزینه شده و امسال هم قرار است ۲۴ پروژه زیربنایی در بافت فرسوده آذربایجان غربی اجرایی شود.

البته این خانه های تاریخی در برخی روستاها هم وجود دارند، از جمله خانه های کوهی ماکو که در مکان های خطرناک ساخته شده اند که یا باید مکان آن ها تغییر کند یا نیاز به اعتبار برای نوسازی آن ها وجود دارد.

محمد پژمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره تعیین تکلیف برخی روستاهای زیرکوهی به ویژه در شهر ماکو تاکید کرده که به هر خانوار مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای انتقال پرداخت خواهد شد. در کنار آن نیز مسئولان استانی و شهری زمین هایی را برای انتقال روستاهای در معرض خطر در نظر گرفته اند.

* ضرورت توجه به سکونتگاه های غیر رسمی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، در گفت و گو با اروم نیوز، با بیان اینکه ۵۲۴ هزار نفر از جمعیت آذربایجان غربی در بافت های ناکارآمد ساکن هستند، اظهار می کند: در واقع ۲۷ درصد جمعیت شهری استان در بافت های ناکارآمد به مساحت ۶ هزار و ۵۸۸ هکتار سکونت دارند.

ابراهیم مبارک قدم، می افزاید: بافت ناکارآمد که ۲۳ درصد از مساحت شهرهای استان را در برگرفته، شامل ۳ هزار و ۱۴۳ هکتار بافت فرسوده میانی، ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۱۵۴ هکتار بافت تاریخی است.

وی، با اشاره به شهرهایی که بیشترین درصد حاشیه نشینی را در خود جای داده اند، می گوید: در شهرهای مختلف استان شاهد حاشیه نشینی هستیم اما شهرهای بزرگ مانند ارومیه، میاندوآب، مهاباد، بوکان و خوی بیشتر با این پدیده رو به رو هستند. البته در سال جاری نسبت به ارتقای کارآیی، بهره وری و توسعه عرصه های عمومی در ۲۵ محله از سکونتگاه های غیررسمی در سطح آذربایجان غربی اقدامات اجرایی انجام خواهیم داد.

* ۱۸۰ مصوبه برای بازآفرینی شهری

مبارک قدم، با تاکید بر اینکه در ۳۷ شهر آذربایجان غربی بافت فرسوده شناسایی شده، اظهار می کند: طرح های نوسازی بافت فرسوده در ۱۰ شهر استان تهیه شده و تهیه طرح برای ۶ شهر دیگر در دست اقدام است. بر این اساس سال گذشته بیش از ۳۰ جلسه ستاد بازآفرینی را در استان تشکیل دادیم و بیش از ۱۸۰ مصوبه نیز داشته ایم.

وی، با اشاره به وضعیت اعطای تسهیلات نوسازی، بیان می کند: در فاصله زمانی سال های ۹۳ تا ۹۷ سهمیه استان برای نوسازی مساکن بافت فرسوده، ۴ هزار و ۲۶ واحد مسکونی بود که از این تعداد برای یک هزار و ۷۹۰ واحد پرونده درخواست شکل گرفته است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، تاکنون ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده سراسر استان پرداخت شده است. در سال جاری نیز با وجود مشکلات مالی، اعتبارات مناسبی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

وی تاکید می کند: در محلاتی که برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته ایم، ۲۴ پروژه در قالب خدمات زیربنایی عملیاتی می شود که این پروژه ها شامل مراکز درمانی، آموزشی و خدماتی، کتابخانه عمومی و خانه محله خواهد بود. برای این پروژه ها هم اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی در ۱۴ محله هدف هزینه شده است و ۷ پروژه نیز تاکنون به پایان رسیده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.