بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی ۱۸ درصد کاهش یافت
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۳۶
شناسه : 314671
5
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی: مدیرعامل آب‌منطقه‌‌ای آذربایجان‌غربی گفت: میزان بارندگی‌ها در کل استان نسبت به دوره مشابه درازمدت ۱۸.۶ درصد کاهش‌یافته است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، مجید رستگاری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ میزان بارش ۷۳.۹۰ میلی‌متر بود که در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲ به ۸۷.۵ میلی‌متر افزایش‌یافته است.

وی تصریح کرد: در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ میزان بارش‌ها در سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس به ترتیب ۷۲.۱۹، ۴۰.۱۳ و ۲۰۸.۷ میلی‌متر ثبت شده است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: میزان بارش‌ها در سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۰.۰، حوضه ارس ۷۷.۹ و حوضه زاب ۲۲۸.۴ میلی‌متر گزارش شده است.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به این آمار، میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه سه درصد کاهش، حوضه زاب ۹.۴ درصد و در حوضه ارس ۹۴ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ افزایش داشت.

رستگاری تصریح کرد: البته باتوجه‌به بررسی‌های آماری، میزان بارش در سال آبی گذشته نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه زاب ۲۱۳.۵ درصد، در حوضه دریاچه ارومیه ۱۱۴ درصد و در حوضه ارس ۶۵.۹ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به دوره مشابه درازمدت ۳۸.۶ درصد کاهش داشته است، افزود: میزان بارندگی‌ها در کل است در ۱۰ سال گذشته ۱۸.۶ درصد کاهش‌یافته است.

وی تصریح کرد: در سال آبی گذشته، میزان بارش برف کم شده بود و حجم قابل‌توجه بارش‌ها را باران‌های بهاری تشکیل می‌داد که این امر، به ذخایر آبی استان مشکلات جدی وارد کرده است.

به گزارش حرف رک، آذربایجان‌غربی در سال‌های نه‌چندان دور یکی از استان‌های پربارش و پرآب کشور بود؛ اما در سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی، این رقم سال‌به‌سال با کاهش مواجه می‌شود.

فصل بارش در آذربایجان غربی به طور معمول از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر) آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد سال بعد ادامه دارد کمی هم در اواخر سال آبی (نیمه دوم شهریور) انتظار بارش وجود دارد.

میزان بارش استان در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ به نزدیک ۵۲۰ میلی‌متر می‌رسید که این رقم در سال بعد آن یعنی سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ به حدود ۴۲۰ میلی‌متر کاهش یافت؛ سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ این رقم به ۳۰۰ میلی‌متر نرسید و در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ نیز این رقم باز به ۲۹۵ میلی‌متر رسید.

خاطرنشان می‌شود؛ در راستای کاهش مصرف آب و افزایش درآمد مردم، سه هزار هکتار زمین برای توسعه باغات گردو و پسته در شمال استان اختصاص‌یافته و این دو محصول ۱۲ برابر سیب، ارزش‌افزوده و درآمد بیشتر و مصرف آب کمتر دارند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.