ایام غدیریه باید به‌عنوان یک فرصت طلایی مغتنم شمرده شود
۰۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
شناسه : 309209
5
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: از ۱۰ تا ۲۵ ذی‌الحجه به‌عنوان ایام غدیریه نامیده می‌شود که باید به‌عنوان یک فرصت طلایی مغتنم شمرده شود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نماز عید قربان در چهاربرج با تبریک این عید، اظهار کرد: روز عید قربان، روز دوری از نفس، روز ذبح نفس و روز عید اکبر و عید الله است.

امام‌جمعه چهاربرج در ادامه به روزشمار ایام غدیریه از ۱۰ تا ۲۵ ذی‌الحجه اشاره کرد و افزود: نهم ذی‌الحجه روز عرفه، روز پذیرش توبه حضرت آدم با توسل به پنج‌تن، مقدمه‌ای برای ذبح نفس و رسیدن به سلوک الهی و درگاه احدیت است.

وی گفت: دهم ذی‌الحجه روز عید قربان نام دارد که در سال دهم هجری پیامبر اکرم (ص) پس از انجام مراسم قربانی، همراهان را به امانت‌داری دعوت و حدیث ثقلین را بیان کردند.

جلالی تصریح کرد:پیامبر اکرم (ص) حدیث ثقلین را فقط در هنگام وفات بیان نکرده؛ بلکه در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی به مناسبت‌ها و اقتضائات این حدیث شاخص را بیان فرمودند.

امام‌جمعه چهاربرج به ابلاغ آیات برائت در اول ذی‌الحجه اشاره کرد و افزود: علامه امینی می‌نویسد این حدیث به‌صورت متواتر از راویان گوناگون نقل شده و حال سؤال این است کسی که صلاحیت ابلاغ پیام پیامبر (ص) را ندارد چگونه می‌تواند شایستگی برای خلافت رسول‌الله (ص) را داشته باشد؟!

وی با بیان اینکه روز دوازدهم ذی الحجه‌، عقد اخوت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) است، اظهار کرد: در روز سیزدهم ذی الحجه نیز لقب امیرالمؤمنین به حضرت علی (ع) که تنها مختص به ایشان دارد به حضرت علی (ع) اعطا شده است: پانزدهم ذی‌الحجه نیز روز میلاد امام هادی (ع) است که از آن حضرت زیارت جامعه کبیره (امام‌شناسی) و زیارت غدیریه (امیرالمؤمنین شناسی) به‌یادگارمانده است.

جلالی در ادامه به نزول آیه «وُدّ» در هفدهم ذی‌الحجه اشاره کرد و گفت: هجدهم ذی‌الحجه، عید غدیر است که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر گمان می‌کنید که خداوند، روزی را آفریده که حرمت آن از روز غدیر، عظیم‌تر باشد؛ نه به خدا سوگند، نه به خدا سوگند، نه به خدا سوگند این‌طور نیست.»

وی با بیان اینکه عید غدیر، عید ادیان نیز هم است، تصریح کرد: در این روز مبارک، رویدادهای بزرگی برای انبیا (ع) به وقوع پیوسته و بنابراین عید غدیر، عید ادیان هم هست.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به حدیث منزلت، گفت: حدیث منزلت از احادیث مشهور نبوی (ص) و مورد قبول عالمان شیعه و سنی بوده و به معرفی جایگاه و منزلت امیرالمؤمنین (ع) و نسبت وی با نبی مکرم اسلام (ص) و برتری موقعیت آن حضرت بر دیگر صحابه پرداخته است و از جمله دلایل شایستگی علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص) به شمار می‌آید.

جلالی با بیان اینکه پیامبر گرامی (ص) برای بیعت‌کردن همه حاضران در منطقه غدیر خم با امیرالمؤمنین (ع)، سه روز از هجدهم تا بیستم ذی‌الحجه در غدیر ماندند و عید گرفتند، اظهار کرد: شایسته است عید غدیر را در این ایام باتوجه‌به وصی و وارث و صاحب حقیقی غدیر در عصر حاضر بزرگ بداریم.

وی در ادامه به مناسبت‌های ۱۹ تا ۲۵ ذی‌الحجه اشاره و ضمن تشریح مناسبت‌های این ایام، افزود: جشن عروسی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، بیعت مردم با امیرالمؤمنین (ع) بعد از قتل عثمان بعد از ۲۵ سال خانه‌نشینی، میلاد امام کاظم (ع)، نزول عذاب بر نعمان بن حارث فهری، اولین مخالف علنی غدیر، نزول آیه اولوالأمر، خنثی‌شدن توطئه هَرشَی، روز مباهله، نزول آیه تطهیر، نزول آیه ولایت و نزول هل أتی از مناسبت‌های این ایام هستند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.