اگر در میاندوآب زلزله بیاید…
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۸:۵۵
شناسه : 269876
6

باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چقدر آمادگی وقوع زلزله در میاندوآب را داریم؟ و اگر در شهری مثل میاندوآب که بافت فرسوده شهری با کوچه های تنگ دارد، زلزله بیاید چه می شود؟

پ
پ

به گزارش زرین خبر، چند ماهی است که زلزله به یک پای ثابت اخبار در کشور ما تبدیل شده و تقریبا هر چند روز یک بار خبری از زلزله های کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور می شنویم.

بعد از زلزله غرب کشور که به مرکزیت استان کرمانشاه به وقوع پیوست، زنگ خطر و هشدار دیگری برای خطر زلزله  در سایر نقاط کشور به صدا در آمد تا علاج واقعه قبل از وقوع حوادثی این چنینی شود.

میاندوآب نیز که دو بار از زلزله های به وقوع پیوسته در غرب کشور، تاثیر پذیرفته و این زلزله ها در میاندوآب نیز احساس شده است، در پهنه بندی زلزله در نقاط کم خطر قرار گرفته است ولی احساسی که از زلزله های اخیر مردم میاندوآب داشته اند؛ اهمیت آمادگی برای جلوگیری از پیشامد بد را در مواقع زلزله و بحران می رساند.

باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چقدر آمادگی وقوع زلزله در میاندوآب را داریم؟ و اگر در شهری مثل میاندوآب که بافت فرسوده شهری با کوچه های تنگ دارد، زلزله بیاید چه می شود؟

اگر در میاندوآب زلزله بیاید، چه می شود؟

این موضوع حتی مورد توجه حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده امام جمعه میاندوآب قرار گرفته و وی در دیداری که با خبرنگاران داشت، با اشاره موضوع زلزله کرمانشاه اشاره و طرح یک سوال؛ گفت: اگر در میاندوآب زلزله بیاید، چه می شود؟

وی با بیان اینکه اگر حادثه ای مانند این در میاندوآب رخ دهد، چه خواهیم کرد؛ افزود: در برخی از محلات میاندوآب حتی در مواقع بروز حادثه ای مانند آتش سوزی نیز امکان امدادرسانی مشکل است و باید مسئولان نسبت به این موارد هوشیار بوده و برنامه ریزی کنند.

توجه به این نکته ضروری است که بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از میاندوآب را تشکیل می دهند به طوری که به گفته معاون فرماندار در میاندوآب هفت محله سکونتگاه غیرمجاز وجود دارد که این بافت‌ها نیز از مشکلاتی رنج می برند که در کنار آن باید به فکر علاج واقعه پیش از وقوع نیز بود.

سکونت ۵۰ هزار میاندوآبی در سکونتگاه های غیرمجاز

معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار میاندوآب در این زمینه در جلسه ستاد بحران در شهرستان با بیان اینکه هفت محله در میاندوآب سکونت گاه غیررسمی است، افزود: در این محلات شاید نزدیک به ۵۰ هزار نفر سکونت دارند که این امر لزوم برنامه ریزی دقیق را می رساند.

فرهاد جودی با اشاره به اینکه قرار گرفتن میاندوآب در پهنه کم خطر زلزله دلیل بر عدم برنامه ریزی برای مقابله با حادثه احتمالی زلزله نمی شود، گفت: نظام مهندسی ساختمان باید نظارت دقیق و کافی بر امر ساختمان سازی داشته باشد و شهرداری نیز برنامه ریزی برای بافت ها فرسوده را در اولویت خود قرار دهد.

وی با تاکید بر ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زلزله های احتمالی، تصریح کرد: باید ضعف ها را جبران کرده و مسئولان نیز به مصوبات جلسات اهمیت داده و آنها را عملی سازند.

البته در کنار بافت فرسوده، برخی سازه ها در میاندوآب مانند پل ستارخان از قدمت بالایی برخوردار هستند که در این زمینه نیز اعضای شورای شهر میاندوآب نیز واکنش و هشدارهای لازم را داده و بر لزوم نوسازی بافت فرسوده تاکید دارند.

هشدار نسبت به وضعیت پل ستارخان

در این زمینه  عضو شورای شهر میاندوآب زنگ هشداری را در مورد پل اول به صدا در آورد و گفت که این پل قدیمی و فرسوده است و هر آن احتمال خطر وجود دارد.

احد غفاری در گفت و گویی با هشدار نسبت به فرسوده بودن پل ستارخان میاندوآب اظهار کرد: مسئولان عزیز شهرستانی تا حادثه ای رخ نداده تدبیری بیندیشید، چرا که پل ستارخان میاندوآب در حال تخریب است.

نایب رئیس شورای شهر میاندوآب افزود: پایه های پل قدیمی ستارخان میاندوآب که سالیان سال است بر روی زرینه رود متحمل تردد وسائط نقلیه سبک و سنگین بوده و همچنان نیز در حال تردد می باشد، در وضعیت تخریب و ریزش قرار دارد.

وی گفت: اگر در اسرع وقت چاره ای نسبت به این موضوع اندیشیده نشود، شاهد فاجعه و اتفاق دردناک خواهیم بود.

دیگر عضو شورای شهر میاندوآب بر لزوم نوسازی بافت فرسوده شهری و چاره اندیشی برای پل ستارخان تاکید داشته است.

بافت های فرسوده شهری، مستعد حادثه

مرتضی نجفی در گفت و گویی با اشاره به قدیمی بودن بخشی از بافت شهری میاندوآب ، اظهار کرد: برخی قسمت ها در میاندوآب، بافت فرسوده بوده و بیش از ۵۰ سال عمر داشته و مستعد حادثه هستند.

این عضو شورای شهر میاندوآب افزود: در کنار بافت فرسوده، سکونتگاه های غیرمجاز وجود دارند که نظارتی بر ساخت و سازهای آنها صورت نگرفته و نیز در کوی های اقماری برخی ساخت و سازها وجود دارند که آنها نیز بدون نظارت اصولی و فنی ساخته شده و بعدا از طریق ماده ۱۰۰ پایان کار گرفته اند و همین امر آنها را مستعد حادثه می سازد.

وی با اشاره به قدیمی بودن پل ستارخان میاندوآب، گفت: پل ستارخان عمر مفید خود را کرده است و باید شهرداری و شورای شهر فکری به حال این پل بکنند.

نجفی تصریح کرد: باید در آینده نزدیک این پل به عنوان پیاده راه استفاده شده و پل جدید در کنار آن احداث شود و این موضوع حتما باید مدنظر شورای شهر و شهرداری باشد تا با کمک دیگر مسئولان برای آن چاره اندیشی شود.

این عضو شورای شهر میاندوآب با بیان اینکه باید بافت فرسوده شهری نیز نوسازی شوند، اظهار کرد: در روستا نوسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی انجام می گیرد و این طرح باید در مناطق شهری نیز انجام گرفته و ساختمان های دارای قدیمت زیاد و بافت فرسوده شهری، نوسازی شوند.

البته باید توجه داشت که زلزله تنها تهدید برای بافت فرسوده نیست بلکه متاسفانه ساختمان هایی وجود دارند که بدون اصول مهندسی ساخته شده و همین امر نیز آنها را ناامن ساخته است و همین امر ضرورت مقاوم سازی ساختمان ها را بیشتر می کند تا از بروز بحران و خسارت های سنگین در زمان وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.