انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
شناسه : 304852
3
علی سلاجقه عنوان کرد؛ رئیس سازمان محیط زیست از انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه خبر داد و گفت: با اجرای پروژه تصویه خانه ارومیه و تبریز حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه نیز وارد می‌کند.
پ
پ

به گزارش گروه اجتماعی زرین خبر، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا به آخرین وضعیت انتقال آب به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: پروژه انتقال آب از سد سیلوه و تونل  زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه بوده که به دلیل ترک خوردگی ۸۰۰ متر این وعده‌ها محقق نشد که اقدامات لازم در راستای بازسازی انجام شده که در دهه فجر افتتاح خواهد شد که با اجرای این پروژه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این مطلب که اقدامات لازم در خصوص تصویه خانه شهر تبریز انجام شده است؛ گفت: تصفیه‌خانه تبریز  نیز به پایان رسیده و در مجموع می توان گفت تصویه خانه ارومیه و تبریز  حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌کند.

آب‌های منتقل شده به دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی هدر می‌رود

گفتنی است؛ متفکر آزاد دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی گفت: گلایه جدی در حوزه کشاورزی داریم هرچقدر در سخت افزاری کار می‌شود در کشاورزی خراب می‌شود ۴ برابر انتقال آب را داریم در بخش کشاورزی هدر می‌دهیم کشاورزی به ویژه در مدیریت آب عقب روی داشته است.

وی همچنین گفت: کمترین تعامل را در این مدت با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که خودش را در گزارش نهایی نشان خواهد داد، بدون شک انتظار بیشتری از این وزارت خانه داشتیم.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در مسیر احیای دریاچه در حوزه سازه‌ای موفق بودیم ولی باید اذعان کرد که اشکالات اساسی به سازمان جهاد کشاورزی در توسعه اراضی کشاورزی وارد است.

متفکر آزاد با بیان اینکه خط انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان مهمترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: اتمام این طرح به معنای احیای دریاچه نیست بلکه یک حرکت مثبت در مسیر احیا خواهد بود.

تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه است

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه نیز گفت: تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام که مهمترین آن انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه‌های احیا است که در فاز اول تونل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان به این طرح اختصاص داده شده و باعث سرعت کار شده است، همچنین ترمیم ۷۵۰ متر به سرعت در حال اجرا است تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تونل انتقال آب ۱.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب از حق آبه ای مازاد منطقه را در سال دارد، عنوان کرد: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان صد درصد اعتبارات پروژه‌های ستاد احیا تخصیص داده شده است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تصفیه خانه ارومیه تا پایان سال با ۵۱ میلیون متر مکعب انتقال پساپ به بهره برداری خواهد رسید افزود: سد چپر آباد اشنویه بدلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود. ۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه رویکرد جدید دولت تغیر نگاه از سخت افزاری به نرم افزاری است، افزود: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار ی در بخش کشاورزی با ۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.