اما و اگرهای چینش کابینه دوازدهم/ آری به کارآمدی و تخصص، نه به سهم خواهی
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۲۶
شناسه : 263701
3

بالا رفتن نرخ بیکاری، افزایش سهم بیکاران تحصیلکرده از آمار بیکاری، رکود، وضعیت معیشت مردم، همه و همه موید یک نکته هستند که کابینه دولت دوازدهم باید کارآمد باشد تا بتواند بر این مشکلات فائق آید.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، حدود دو هفته تا پایان عمر دولت یازدهم و روی کارآمدن دولت دوازدهم باقی مانده است و کم کم می رود تا شاهد رونمایی از کابینه دولت جدید باشیم.

بعد از انتخابات 29 اردیبهشت و مشخص شدن منتخب مردم به عنوان رئیس جمهور و حتی در دوران تبلیغات انتخاباتی، گمانه زنی ها در مورد کابینه داوطلبان ریاست جمهوری مطرح می شود و با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب این گمانه زنی ها با توجه به کابینه دولت یازدهم، رنگ و بوی دیگری یافت.

یکی از مهم ترین اشکالاتی که به دولت روحانی وارد بود، انتخاب برخی وزرا با سن و سال زیاد بود که همین امر نیز سبب شده تا منتقدان از بیشترین انتقادات خود را در این باره متوجه دولت کرده باشند و از سوی دیگر امید داشته باشند تا دولت دوازدهم از افراد کارآمدتر، جوان و پرانرژی تر تشکیل شود.

در کنار جوان گرایی کابینه که یکی از مطالبات عمومی مردم، کارشناسان و سیاسیون است، این روزها اخباری از سهم خواهی برای داشتن وزیر در دولت دوازدهم از رسانه ها به گوش شنیده می شود.

توئیت های اصلاح طلبانه و اعتدال گرایانه و سهم‌خواهی اصلاح طلبان از جمله اخباری هستند که این روزها نقل محافل رسانه‌ای و سیاسی است و از طرفی اصولگرایان مجلس نیز فراکسیون اصولگرایان ولایی برای کمک به دولت در انتخاب وزرا را تشکیل داده و اعلام می‌کنند دولتی موفق تر است که از دو جناح مدیران متخصص را انتخاب کند.

سهم خواهی از کابینه ممنوع

در این زمینه امام جمعه میاندوآب نیز اخیرا در سخنان خود به انتخاب و تشکیل کابینه دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: عده ای به دنبال سهم خواهی از کابینه دولت آینده هستند و فراکسیون ها وزیر معرفی و پیشنهاد می کنند که بنده از این موضوع تعجب می کنم که این تفکر و اندیشه، اندیشه و تفکر غرب گرایانه است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده اظهار کرد: این افراد باید توجه داشته باشند که اگر رئیس جمهور انتخاب کرده اند، باید به او باورداشته باشند و اجازه دهند تا کابینه را انتخاب کنند و به رئیس جمهور خط و مشی نشان ندهند.

کارآمدی مهم ترین شرط تشکیل کابینه

اما کارآمدی کابینه موضوع دیگری است که کارشناسان و سیاسیون در مجلس بر آن تاکید کرده و آن را مهم ترین شرط تشکیل کابینه دولت دوازدهم می دانند.

ناکارآمدی دولت ها به پای نظام اسلامی نوشته می شود و شرایط فعلی کشور نیز نیازمند تغییر در وضعیت اجرایی است.

بالا رفتن نرخ بیکاری، افزایش سهم بیکاران تحصیلکرده از آمار بیکاری، رکود، وضعیت معیشت مردم، همه و همه موید یک نکته هستند که کابینه دولت دوازدهم باید کارآمد باشد تا بتواند بر این مشکلات فائق آید.

از سوی دیگر مردم و دلسوزان نظام نیز از وضعیت کنونی اقتصاد کشور راضی نبوده و این را به راحتی می توان در سخنان و خواسته های مردم و مسئولان دید و همین امر نیز دلیل دیگری برای سپردن کار به افراد متخصص، انقلابی و کارآمد است که علاوه بر باور داشتن این مشکلات برای حل آنها راهکار و توان اجرائی بالائی داشته و بتوانند گره از مشکلات مردم بگشایند.

اصل مهم در انتخاب کابینه دوازدهم کارآمدی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این زمینه بر کارآمدی کابینه تاکید داشته و گفت: کابینه قبل از اینکه سیاسی و گرایش های سیاسی در آن مطرح باشد باید کابیته مقتدر کاری باشد که هم و غم شان کار و تلاش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین “مجتبی ذوالنور”  ادامه داد: کابینه ای که انتخاب می شود در مرحله اول باید کابینه ای کاری باشد و قبل از اینکه کابینه سیاسی و گرایش های سیاسی در آنها مطرح باشد باید کابیته مقتدر کاری باشد که هم و غم شان کار و تلاش باشد.

ذوالنور بیان کرد: صلاحیت های ایمانی و دینی و اخلاقی است که باید داشته باشند اگر وزیری به اصول و اخلاق و ارزش ها پایبند نباشد نمی تواند خادم خوبی برای مردم و ملت باشد و می تواند دستگاه های نظارتی را دور بزند.

وی اضافه کرد: اگر وزیری خداناظری را قبول داشته باشد و شاهد بودن خدا را ایمان داشته باشد و به مرگ و قیامت ایمان قبلی داشته باشد از دنیا بعنوان دنیا نگاه و یاد کند و نه بعنوان طعمه و آخرت را به معنای واقعی بشناسد لذا می تواند درد مردم را درک کند و در غیر این صورت هر روز بین دستگاه های نظارتی و اجرایی باید چالش و کشمکش و درگیری باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: اگر در انتخاب کابینه خداناظری مدنظر باشد نه املاک نجومی و نه حقوق های نجومی از خروجی کابینه بیرون نخواهد امد بنابراین آنچه که باید رئیس جمهور مدنظر داشته باشند افرادی را انتخاب کنند که خداترس، دنیاگریز و آخرت گرایی باشند تا همه وجودشان را برای آبادانی دنیا و مردم صرف کنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: این مهم نقش بسزایی در وضعیت فلاکت بار کنونی و در حوزه های بیکاری و تولید در جامعه ایفا خواهد کرد و این جز با انتخاب کابینه ای خداترس، متقی و ولایتمدار با روحیات جهادی میسر نمی شود.

ذوالنور تصریح کرد: در کنار این خصوصیات کابینه موردنظر باید کابینه ای جوان باشد و افرادی باشند که صاحبان ثروت نباشند وزیری که امروز هزار میلیارد تومان دارای ثروت است اگر بخواهد ثروت خود را مدیریت کند به کار مردمی نمی تواند برسد و از طرفی باید به فکر افزایش و سود سرمایه باشد در نتیجه در این راستا ممکن است از رانت نفوذ و اختیارات خود در جهت منافع شخصی استفاده کند.

کابینه دوازدهم باید کارآمد، متخصص و متعهد باشد

امام جمعه میاندوآب نیز کارآمدی کابینه را شرط مهمی برای تشکیل دولت دوازدهم می داند و می گوید: در امر تشکیل کابینه دولت دوازدهم باید کابینه با نیازهای روز جامعه و توقعات مردم تشکیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با تاکید بر اینکه دولت آینده باید قوی، متخصص و متعد باشد، تصریح کرد: دولت آینده باید وزیری داشته باشد که کار تولید کند، وزیر بازرگانی که توسعه صادرات و واردات صحیح داشته باشیم و از صنعت سردربیاورد و نیز وزیری که قاچاق دخترش را توجیه نکنند.

وی با بیان اینکه عده ای اگر نمی توانند کنار بروند تا انسان های دیندار و متخصص وارد عرصه شوند، اظهار کرد: کسی که در عمرش یک روز کار اجرایی نداشته اگر وزیر شود چه می تواند بکند و نباید فرصت ها و ظرفیت های کشور را با مسئولان ناتوان هدر داد.

از سوی دیگر روحانی نیز در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از ترمیم کابینه سخن گفت و از جوان‌گرایی و ارتقای تخصص گرایی خبر داد و امروز در حالی که هر روز لیست و اسامی جدیدی از کابینه دولت دوازدهم به گوش می رسد، انتظار همگانی تشکیل کابینه کارآمد، متخصص، متعهد و بدون سهم‌خواهی سیاسی است، کابینه ای که بتواند گره از کار مردم بگشاید و نقش مجلس نیز در تشکیل این کابینه بسیار مهم است چرا که مجلس به وزرای پیشنهادی رای می دهد و به قول امام جمعه میاندوآب اگر دولت قوی تشکیل نشود، نباید مجلس را هم بی تقصیر دانست چرا چون مجلس عصاره ملت بوده و این مجلس است که باید در رای خود به وزرای پیشنهادی دقت کند و به هر کسی رای ندهد، بلکه وزرای قوی، متخصص و متهد را وارد کابینه دوازدهم کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.