اقتصادی که از فرش به عرش می رسد/ آذربایجان غربی بهترین ظرفیت برای ایجاد پایانه صادراتی فرش
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۹
شناسه : 298972
5
فرش های تولیدی آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند و با دیپلماسی اقتصادی می‌توان علاوه بر ایجاد بازارهای قوی فروش فرش دستباف ایرانی، زمینه عرضه فرش را نیز فراهم کرد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، صنعت فرش و فرشبافی در آذربایجان غربی و شهرستان میاندوآب  از قدمت بسیاری برخوردار بوده و از دیرباز مورد توجه مردم این منطقه قرار داشته است.

فرش یکی از مهم ترین تولیدات در کشور به شمار می رود که در امر تجارت و سودآوری بسیار مورد توجه بازرگانان و تولید کنندگان قرار دارد.

در آذربایجان غربی و شهرستان میاندوآب نیز به عنوان یک قطب صنعتی، به فرش به دید یک کالای تجاری نگریسته می شود که در این راستا نیز در کنار قالبیافان گمنام در شهرهای مختلف، انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم نیز در این منطقه تولید می شود و حتی صاحب برند بوده و منحصر به فرد می باشند.

سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید می شود

در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از فعالیت ۷۲ هزار نفر در استان در بخش قالی بافی خبر داده و گفت: در مجموع ۲۲۴ کارگاه تولید فرش دستباف در آذربایجان غربی فعال بوده و سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید و روانه بازار هدف می‌شود.

غلامرضا بابایی افزود: فرش ریزماهی خوی در شمال آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته به ثبت جهانی رسیده بود و اخیرا نیز نشان فرش دستباف افشار تکاب موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی براساس معاهده لیسبون شده‌است.

وی اظهار کرد: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دست بافت تولید و از استان روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تصریح کرد: در آذربایجان غربی علاوه بر تولید فرش دست بافت در کارگاه های خانگی ۲۲۷ کارگاه غیر متمرکز با مدیریت متمرکز و هفت مجتمع بزرگ قالی بافی در استان فعال می باشند.

بابایی عنوان کرد: در راستای حمایت از بافندگان فرش دست باف در تلاشیم که با بانک های عامل جهت فروش اقساطی فرش برای استفاده عموم مردم به تفاهم برسیم و همچنین برای حمایت از افزایش تولید این هنر صنعت برای بافندگان تسهیلات ارزان قیمت را ایجاد کنیم.

راه اندازی اولین تکنولوژی تولید فرش ماشینی جهان در شمال غرب کشور در میاندوآب

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرش افشار زرینه میاندوآب‌ نیز در این زمینه به اشاره به فعالیت بیش از ربع قرن این شرکت در زمینه تولید فرش ماشینی در شمال غرب کشور، اظهار کرد: این شرکت برای نخستین بار توانسته اولین تکنولوژی تولید فرش ماشینی جهان را در شمال غرب کشور در میاندوآب راه‌اندازی کند.

عزیز بکتاش گفت: ۴۰ درصد محصول تولیدی این شرکت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی و ۶۰ درصد دیگر نیز به واسطه روابط تجاری با ۲۲ کشور جهان صادر می شود.

وی افزود: فرش تولیدی در این فاز، یک هزار و ۵۰۰ شانه با تراکم چهار هزار و ۵۰۰ تراکم و عرض چهار متر یکی از بهترین و کم‌نظیر ترین‌ها در جهان است.

مدیرعامل شرکت فرش افشار زرینه میاندوآب‌ تصریح کرد: این مجموعه تولیدی روزانه با تولید ۴۸۰ مترمربع فرش با ۲۲ کشور جهان از جمله کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه، چین، هند، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، آلمان، استرالیا، سوئد، لبنان و با چند کشور دیگر مبادلات تجاری دارد.

تسهیل زمینه صادرات و بازاریابی برای فرش دستباف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستباف را نیازمند برنامه‌های تبلیغاتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

جواد وقاری اظهار کرد: در راستای تسهیل زمینه صادرات و بازاریابی برای فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی کنسرسیوم ویژه‌ای با حضور فعالان حوزه فرش تحت نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی این استان تشکیل می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح امکان حضور بافندگان فرش آذربایجان‌غربی در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارج از کشور و نیز حضور فعالان این بخش در هیات‌های تجاری و همچنین تاسیس دفاتر تجاری بازاریابی و فروش فرش دست‌باف در خارج از کشور مهیا می‌شود.

آذربایجان غربی بهترین ظرفیت برای پایانه صادراتی فرش دارد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی بهترین ظرفیت برای پایانه صادراتی فرش دارد، می گوید: با دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم علاوه بر ایجاد بازارهای قوی فروش فرش دستباف در کشورهایی که بازار فرش ایران هنوز در آنها ایجاد نشده زمینه عرضه فرش را فراهم کنیم.

عبادالله اکبری معتقد است: یکی از مهمترین اهرم‌ها و راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف تقویت دیپلماسی عمومی اقتصادی است که سفارتخانه‌های کشورمان در سایر کشورها می‌توانند در کنار کارهای کنسولی و دیپلماسی به آن نیز بپردازند.

فرش های تولیدی آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند که از این فرصت بی نظیر می توان برای توسعه و رشد استان و نیز ارزآوری برای کشور به بهترین نحو استفاده کرد که قطعا با دیپلماسی اقتصادی به این مهم دست یافت.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.