افزایش بارندگی‌ها یا پیدا شدن چشمه جوشان؟
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
شناسه : 315778
5
علت حال خوب دریاچه ارومیه؛ در چند روز اخیر حال خوب دریاچه ارومیه و پرآب شدن آن موجب خوشحالی مردم استان‌های همجوار این دریاچه شده است به‌طوری که دلایل مختلفی برای پرآب شدن این دریاچه مطرح می‌شود.
پ
پ

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر» به نقل از خبرگزاری فارس، در چند روز اخیر حال خوب دریاچه ارومیه و پرآب شدن آن موجب خوشحالی مردم استان‌های همجوار این دریاچه شده است به‌طوری که دلایل مختلفی برای پرآب شدن این دریاچه مطرح می‌شود.

در این میان اما عده‌ای با انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی، دلیل حال خوب دریاچه را نه بارندگی‌های هفته‌های اخیر بلکه پیدا شدن چشمه‌ای فعال در اطراف دریاچه ارومیه معرفی می‌کنند.

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این مورد گفت: پیدا شدن چشمه و یا فعالیت دوباره آن نه از لحاظ علمی صحت دارد و نه در واقعیت چنین چشمه‌ای وجود خارجی دارد و موضوعات مطرح شده در این باره صرفا مطالب کذب و بدون سندیت علمی در فضای مجازی است.

وی افزود: عده‌ای در فضای مجازی با انتشار مطالب کذب به‌دنبال خودنمایی هستند درحالی که حال خوب دریاچه ارومیه در هفته‌های اخیر به سبب بارندگی‌های خوب حوزه آبریز این دریاچه بوده است.

رستگاری مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز درباره پرآب شدن دریاچه ارومیه اظهار داشت: طی سال آبی جاری ۱۳۷.۲ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۹.۷۹ میلیمتر بوده؛ یعنی رشد ۵۲.۸ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره مشابه سال آبی قبل و رشد ۳ درصدی نسبت به دراز مدت.

آنچه اما در این میان مشخص است، زنده شدن امیدها برای احیای کامل این نگین فیروزه‌ای آذربایجان است که می‌توان با مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه این پهنه آبی را بار دیگر به روزهای خوب آن برگرداند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.