افزایش اشتغال جوانان با بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه کار/ توسعه هرچه بیشتر آذربایجان غربی در گرو فعالیت صنعت است
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
شناسه : 298891
7
یکی از زمینه های توسعه در هر منطقه به افزایش میزان اشتغال و رشد فعالیت های صنعتی، بستگی دارد که در این بین آذربایجان غربی با داشتن ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی زمینه مناسبی برای تحرک چرخ اقتصاد و رونق اشتغال دارد که این امر نیازمند ورودی جدی دولت مردمی سیزدهم است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، اقتصاد، تولید و مزیت برخورداری از مرز و در کنار آن بازارچه مرزی فرصتی کم نظیر را برای آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور، ایجاد می کند که ضمن ارزش آفرینی کاهش حجم بالایی از بیکاری به ویژه قشر فارغ التحصیل دانشگاهی موتور محرکه اقتصاد و پیشرفت آذربایجان غربی خواهد بود.

با وجود قابل ستایش بودن طرح یکشنبه‌های تولید، از سوی محمدصادق معتمدیان که هر یکشنبه با حضور در واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل برای شناسایی مشکلات صنعتگران صورت می گیرد، مشکلات موجود در مسیر این طرح همچنان پابرجا بوده و احصاء مشکلات و موانع موجود در مسیر تولید به درستی انجام نمی‌شود، تا جایی که در جریان بازدید از یکی از واحدها، عدم احصاء مشکلات موجب تذکر استاندار به معاون اقتصادی خود نیز شد.

لزوم بررسی مشکلات واحدهای تولیدی توسط مسئولان

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، با حضور در ۲ واحد تولیدی که مرتبط با کنسانتره بود حاضر شد و نسبت به شناسایی مشکلات واحدها و بررسی راهکارهای رفع موانع، دستورات لازم را صادر کرد.

وی با تاکید بر لزوم همت مدیران برای سهولت در فعالیت واحدهای تولیدی اظهار داشت: هر اقدامی که منجر به بهبود وضعیت تولید و افزایش سطح فعالیت واحدهای تولیدی شود، باید از جاب مدیران مورد حمایت قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بالای واحدهای تولید کنسانتره آذربایجان‌ غربی عنوان کرد: باید شیوه درست و اصولی خرید مستقیم سیب و محصولات کشاورزی باغداران توسط کارخانجات پیاده سازی شود، چرا که حاشیه امن ایجاد شده برای باغداران در روش خرید مستقیم توسط کارخانجات بیشتر است و بر همین مبنا باید روش این خریدها تغییر کند.

معتمدیان، اذعان کرد: در حمایت از واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران در استان تمام مدیران دستگاه های اجرایی، مدیران شرکت های خدمات رسان و مدیران بانک های استان باید جهت صدور مجوزهای لازم ایجاد سرمایه گذاری برای طرح های صنعتی در استان باید یک زمان بندی مثمر ثمر ارائه دهند.

 معتمدیان افزود: مدیران دستگاه های اجرایی برای افزایش سرمایه گذاری در استان باید دید انتفاعی نداشته باشند و عملکرد خود را به نفع سرمایه گذاران سوق دهند تا سرمایه گذاران بخش خصوصی راغب به انجام سرمایه گذاری در حوزه صنعتی و تولیدی در آذربایجان غربی شوند.

بازگردانی ۸۰ واحد راکد آذربایجان غربی به چرخه تولید 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: شهرک های صنعتی آذربایجان غربی امسال ۶۱ واحد تولیدی را از میان ۸۰ واحد شناسایی شده، به چرخه تولید بازگردانده است.

حسن حاتمی بیان کرد: حدود ۷۶ درصد واحدهای مورد تعهد شناسایی شده و به چرخه تولید برگشته است.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۱۸۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی دارای قرارداد حق انتفاع هستند که از بین آنها یک هزار و ۳۸۰ واحد موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شدند.

حاتمی، تاکید کرد: ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد، که در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های این استان در اختیار این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر تعدا ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مشغول به‌کار هستند.

حاتمی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: تعهد این سازمان برای صادرات ١٠ میلیون یورو بود که مبلغ تحقق یافته بیش از میزان تعهدی بوده است.

وی بیان کرد: مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که موضوع در کارگروه ویژه بررسی می شود تا واحد به چرخه صنعتی بازگردد.

اهتمام دولت مردمی برای جذب سرمایه گذار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: اهتمام دولت سیزدهم و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن، افزایش تولید واحدهای موجود می‌باشد.

وی افزود: در راستای اجرایی شدن برنامه های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان صمت استان نیز در تلاش برای تسهیل و رفع موانع پیشروی واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی می باشد که البته در این خصوص اتفاقات خوبی در استان رخ داده است که نمونه بارز آن بازگشت به چرخه تولید چندین واحد صنعتی و چند معدن می باشد.

غلامرضا بابایی گفت: از ابتدای سال جاری یک هزار و ۸۱۲ فقره جواز تأسیس و توسعه برای واحدهای صنعتی استان صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد جواز صادره بیش از ۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: برای ایجاد واحد های جدید صنعتی و یا توسعه واحد های صنعتی موجود در استان بیش از ۷۳۷ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود به واسطه این واحد های صنعتی زمینه اشتغال زایی مستقیم برای ۳۹ هزار و ۶۹ نفر ایجاد شود.

به گفته وی از لحاظ سرمایه گذاری در استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۸۰۸ درصد و از لحاظ ایجاد اشتغال ۷۵ درصد رشد داشته است.

بابایی تصریح کرد: همچنین طی ۹ ماهه نخست امسال در استان ۱۷۷ واحد صنعتی وارد چرخه تولید شدند که برای راه اندازی و بهره برداری از این واحد های صنعتی بیش از ۲۸ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است و با بهره برداری از این واحدها ۲ هزار و ۷۱۴ نفر بصورت مستقیم صاحب شغل ثابت شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: با بهره برداری از واحدهای صنعتی فوق در ۹ ماهه نخست امسال از لحاظ صدور پروانه بهره برداری بیش از ۲۶ درصد، از لحاظ سرمایه گذاری در حوزه صنعت بیش از ۱۲۸ درصد و از لحاظ ایجاد اشتغال بیش از ۱۷ درصد رشد داشته ایم.

بابایی تأکید کرد: برای رونق واحدهای صنعتی و معدنی استان در صدد راه اندازی واحد های راکد استان با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی می باشیم که تا بحال موفق به بازگردانی چند واحد بزرگ صنعتی به چرخه تولید شدایم.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.