استقبال از محرم با آئین سنتی «طشت‌گذاری»
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 309689
3
میاندوآب کم‌کم حال و هوای حسینی کم‌کم به خود می‌گیرد و مراسم اعلان عزای عمومی یا همان طشت گذاری در نقاط مختلف برپا بوده و هر چه به محرم نزدیک می‌شویم، رونق بیشتری می‌گیرند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، به روزهای آخر ذی‌الحجه که می‌رسیم و در آستانه محرم‌الحرام که قرار می‌گیریم، هرکس را که می‌بینی انگار درون سینه‌اش ابری عزاگرفته است.

حال و هوای شهرها نیز دگرگون می‌شود و در همه نقاط شهر و روستاها علم‌ها و بیرق‌های سیاه‌رنگ برافراشته می‌شوند که نشان از عزا و فرارسیدن ماه عزا و ماتم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان دارد.

این روزها، میاندوآب نیز حال و هوای حسینی کم‌کم به خود می‌گیرد و مراسم اعلان عزای عمومی یا همان طشت گذاری در نقاط مختلف برپا بوده و هر چه به محرم نزدیک می‌شویم، رونق بیشتری می‌گیرند.

هیئت‌های امنای مساجد و هیئات عزاداری به دنبال آماده‌سازی هیئت و تکایا و حسینیه‌ها بوده و مردم این شهر در تدارک برای ایام عزای امام حسین (ع) ویارانش هستند.

در جای‌جای شهر، بیرق‌های سیاه نصب شده و در محلات مختلف خیمه‌های عزا برپا شده و علم‌های سیاه را بر سر کوچه‌ها و خیابان‌ها برافراشته شده‌اند.

استقبال از محرم با برگزاری مراسم “طشت گذاری”

مانند سایر شهرهای آذربایجان، در میاندوآب نیز چند روز قبل از فرارسیدن ماه محرم، هیئت‌های عزاداری در محلات مختلف شهر و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا اقدام به برگزاری مراسم “طشت گذاری” یا همان استقبال از ماه محرم و اعلان عزا می‌کنند.

آئین طشت گذاری یکی از سنت‌های مردم آذربایجان و به‌ویژه اردبیل بوده و همه ساله در آستانه ماه محرم نیز در میاندوآب و با حضور مداحان مشهور اردبیلی برگزار می‌شود.

در این آئین، طشت نماد مشک سقای کربلا و آب به‌عنوان نماد رود که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شده، است.

در آئین طشت گذاری دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی با نوحه‌سرایی و حمل علم‌های عزاداری، به یاد تشنگان کربلا، مشکی را پرازآب کرده و آن را به همراه طشت‌هایی از جنس برنز یا مس که به طور معمول بر دوش ریش‌سفیدان هر محله حمل می‌شود، به مسجد می‌برند و بعد از طواف مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار گرفته و با خواندن دعای مخصوص طشت گذاری، پرازآب می‌شود.

فلسفه برگزاری مراسم “طشت گذاری”

در مورد با علت و فلسفه برگزاری مراسم طشت گذاری نظرات و احتمالات مختلفی بیان می شود از جمله اینکه عده‌ای معتقد هستند با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می ‌گیرد.

برخی از مورخان نیز در مورد فلسفه برگزاری مراسم طشت گذاری می گویند که براساس روایت‌های تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه ‌ای به نام “زباله” راه بر کاروان امام بسته و حرکت آن را متوقف کرده‌اند.

در این محل، سالار شهیدان علی‌رغم کمبود آب دستور می ‌دهند طشت‌ها توسط آبهای موجود در مشک‌ها پر شود که هم یاران حسین (ع) و هم سربازان حر از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

طشت گذاری از آئین‌های سنتی مردم آذربایجان است

حسنی، یکی از مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: آئین طشت گذاری از آئین‌های سنتی مردم آذربایجان و به‌ویژه اردبیل است که امروزه در همه شهرهای آذربایجان چند روز قبل از فرارسیدن ماه محرم شاهد برگزاری آن هستیم.

وی با بیان اینکه این آئین در میاندوآب نیز برگزار می‌شود، افزود: بعد از برگزاری آئین‌های سنتی طشت گذاری، مراسم سینه‌زنی و روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

این مداح اهل‌بیت (ع) تصریح کرد: هم چنین در این مراسم معنوی سخنرانان به تبیین اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ذکر مصیبت می‌پردازند و بعد از آن مراسم طشت گذاری شروع می‌شود.

گفتنی است با این مراسم که به‌نوعی اعلام شروع عزاداری ماه محرم است، پارچه‌ها و بیرق‌های سیاه در همه خیابان‌ها، سر درب مساجد و تکایای شهرستان میاندوآب نصب می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.