آگاهی و دانش کلید مقابله با تهدیدات سایبری/ فراگیری سواد رسانه ای، نیاز خانواده ها است
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۳۰
شناسه : 289717
6

با توجه به گسترش و توسعه استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، نیاز به یک نهضت سواد رسانه ای در جامعه احساس می شود تا علم رسانه‌ای خانواده‌ها افزایش یابد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، فضای مجازی این روزها به یک بخش مهم از زندگی انسان ها تبدیل شده است به گونه ای که به جرات می توان گفت که فضای مجازی بر تمام شئون زندگی اجتماعی ما تاثیر گذاشته است.

پایان ناپذیر اطلاعات، نبود ویژگی قدیمی بودن خبر، بی واسطگی، ایجاد فضای تعاملی و کاهش هزینه‌های خانوار در برخی ابعاد سبب شده تا فضای مجازی مورد استقبال بسیار قرار گیرد.

به تبع رشد حضور و فعالیت اقشار مختلف مردم در فضای مجازی و با توسعه ابزار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، این موضوع بر نوع جرایم، آسیب ها و تهدیدها نیز تاثیر گذاشته و این دنیای مجازی به محلی برای فعالیت مجرمان نیز تبدیل شده تا در کنار جرایمی که در حالت فیزیکی رخ می دهند، شاهد جرایم اینترنتی و یا بهتر بگوییم جرایم مجازی نیز باشیم.

اما از سوی دیگر متاسفانه برخی از خانواده ها و جوانان یا به طور کلی اقشار مختلف مردم بدون اینکه کوچکترین آشنایی با ترفندهای مجرمان سایبری داشته باشند و یا با سواد رسانه ای و حضور وفعالیت در فضای مجازی آشنایی داشته باشند، در این فضا حضور یافته و همین امر نیز آسیب دیگری را متوجه آنها ساخته است.

ورود به فضای مجازی بدون آگاهی، آسیب زاست

در این زمینه پلیس فتای شهرستان میاندوآب با بیان اینکه فضای مجازی هم تهدیداتی دارد و هم فرصت هایی، در هشداری به خانواده ها اعلام می کند: متاسفانه فضای مجازی سبب بروز برخی آسیب های اجتماعی شده است که لازم است در این زمینه هوشیاری و آگاهی های لازم به خانواده ها داده شود.

این پلیس با اشاره به اینکه برخی افراد به دلیل ناآگاهی از آسیب های فضای مجازی و تهدیدات آن در امان نمی مانند، ادامه می دهد: البته تهدیدات و آسیب ها تنها شامل افراد کم سواد و دارای تحصیلات پایین نیست بلکه هستند افرادی که دارای تحصیلات بالایی بوده ولی از دام افراد در فضای مجازی در امان نمانده اند.

پلیس فتا با توصیه به توجه به هشدارهای پلیسی در زمینه استفاده از فضای مجازی، گفت: در فضای مجازی افراد دارای نقاب هستند و با هویت واقعی افراد آشنا نیستیم و هستند کسانی که برای شکار طعمه وارد این فضا شده اند و لذا باید هوشیار بود.

خانواده تهدیدات و آسیب های فضای مجازی را برای فرزندان خود جدی بگیرند

سرهنگ حسن شیخ نژاد فرمانده انتظامی میاندوآب هم در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه خانواده تهدیدات و آسیب های فضای مجازی را برای فرزندان خود جدی بگیرند، تصریح کرد: به خانواده‌ها توصیه داریم تا مراقب فعالیت کودکان خود در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی باشند.

وی گفت: از شهروندان خواستاریم هوشیاری خود را در استفاده از شبکه های اجتماعی با ارتقا سواد رسانه ای حفظ کنند تا در دام اینگونه شیادان گرفتار نشوند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک مراتب را سریعاً به صورت حضوری و یا از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش نمایند.

نیاز به نهضت سواد رسانه ای در جامعه

باید گفت  با توجه به اهمیت فضای مجازی و گسترش و توسعه استفاده از آن، نیاز به یک نهضت سواد رسانه ای در جامعه احساس می شود تا  علم رسانه‌ای خانواده‌ها افزایش یابد.

متاسفانه اغلب پدر و مادرها با اعتماد بيش از حد به فرزندانشان و بدون هيچ محدوديت زماني اجازه استفاده آنها از اینترنت و فضای مجازی را صادر مي كنند،پدرهايي كه در غالب اوقات احساس مي كنند فرزندشان با استفاده از اين محيط در حال درس خواندن و جستجوي مقالات علمي است ، والديني كه با بالا بردن دست ها در مقابل زياده خواهي فرزندان تسليم مي شوند، بي سوادي و نداشتن اطلاعات را بهانه كرده و فرزندان را در ميان صحراي گرگ ها رها مي كنند.

از سوی دیگر افزایش آگاهی و ارتقاء سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها تاثیر مستقیمی بر استحکام بنیان خانواده‌ها داشته و به خانواده ها نیز کمک می کند تا درک عمیق تری از رسانه و پیام های رسانه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.