تراژدی آب و دیگر هیچ/ میاندوآبی ها مخالف اجرای فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
شناسه : 264368
4

اجرای فاز دوم انتقال آب زرینه رود میاندوآب به آذربایجان شرقی است که سبب واکنش های مختلفی در شبکه های اجتماعی شده و حتی سبب شده تا نمایندگان سابق و فعلی نیز در این زمینه دست به کار شده و واکنش نشان دهند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، میاندوآب شهری که دارای دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود است ولی همیشه قصه آب در این شهر پر سر و صدا بوده است.

از نبود آب آشامیدنی مناسب در روستاها و خرید دبه ای آب بگیرید تا طرح نکاشتی که به بهکاشت تبدیل شد و چرخ همه و همه آنها بر حول آب می چرخید.

در این میان موضوعی هم همیشه از سال های گذشته مطرح بوده که از آن به عنوان انتقال آب زرینه رود میاندوآب به آذربایجان شرقی یاد می شود.

فاز نخست انتقال آب زرینه رود میاندوآب به آذربایجان شرقی در اول شهریور ماه سال 78 به بهره برداری رسیده و هم اکنون نیز آب از این طریق به آذربایجان شرقی منتقل می شود.

خط لوله آبرسانى زرینه رود از سد انحرافى نوروز لو در ۱۵ کیلومترى شهرستان میاندوآب آغاز شده و پس از طى مسیر ۱۸۰ کیلومترى به شهر تبریز مى رسد.

اما این همه قصه انتقال آب میاندوآب به تبریز نیست  بلکه در چند سال اخیر موضوعی به نام اجرای فاز دوم انتقال آب زرینه رود میاندوآب به آذربایجان شرقی مطرح می شود که مطرح شدن این موضوع نیز سبب واکنش های مختلفی در شبکه های اجتماعی شده و حتی در برهه های مختلف نمایندگان سابق و فعلی را نیز در این زمینه دست به کار کرده و به واکنش وا داشته است.

محبی نیا نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم شورای اسلامی در این زمینه به رئیس جمهور نامه نگاری کرده و هاشمی دیگر نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم شورای اسلامی نیز در تذکری این موضوع را مطرح کرده اند.

عیسی زاده و بیگی نمایندگان میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس نهم شورای اسلامی نیز بارها در مصاحبه های مختلف و در مجلس این موضوع را مطرح کردند که نمود عینی آن در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو در دولت یازدهم از تریبون مجلس یازدهم مطرح شد.

با نگاهی به پیشینه این موضوع  به مصاحبه های مختلفی به ترتیب زمان انتشار در این مورد می رسیم که نشان از اهمیت موضوع دارد.

مردم میاندوآب تشنه هستند/ میاندوآب در حسرت آب

عیسی زاده یکی از نمایندگان میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس نهم در مورد اجرای فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز در گفت و گویی که با تسنیم داشت، گفت: به تازگی از زرینه رود می خواهند فاز دوم انتقال آب به آذربایجان شرقی را نیز انجام دهند که نمی دانم چه وقتی می خواهند این کار انجام بگیرد اما به ضرص قاطع می گویم تا وقتی من نماینده این شهر هستم اجازه نمی دهم فاز دوم این طرح اجرایی شود حتی اگر به از دست دادن جانم منتهی شود.

مهدی عیسی زاده بیان می کند: من در زمان دفاع مقدس قرار بود شهید شوم که نشدم پس در زرینه رود شهید می شوم اما اجازه نمی دهم آب از زرینه رود به تبریز برود.

این نماینده مجلس دلیلی قانع کننده برای ممانعت از انتقال آب زرینه رود به آذربایجان شرقی دارد و می گوید: خودمان و مردم شهرمان تشنه هستیم.

میاندوآب امروز در شرایطی غیر از معنای واقعی نامش به سر می برد، آب ندارد و مردمانش آب ۲۰ لیتری را ۳۰۰ تومان پول داده و می خرند.

عیسی زاده وضعیت کنونی میاندوآب را اینگونه توصیف می کند: عین زمان های گذشته که نفت پخش می کردند هم اینک عصرها یک تانکر آب می آورند و با شیپور مردم را دعوت کرده و آنها را به خیابان می ریزند و دبه هایشان را پر می کنند و می برند می گذارند توی خانه هایشان.

شگرد جدید دولت در آذربایجان غربی/ خط دوم انتقال زرینه رود به تبریز اجرایی می شود

بیگی، نماینده مردم شهرستانهای میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در نشست خبری با خبرنگار به مناسبت روز خبرنگار از اجرای خط دوم انتقال زرینه رود به تبریز خبر داد.

خبری که آب پاکی نابودی دریاچه ارومیه، بحران کم آبی در میاندوآب و شهرهای اطراف را روی دست مردم این منطقه ریخت. البته حجت الاسلام روح الله بیگی اظهارداشت: مسئولان می گویند اجرای خط دوم برای انتقال آب نیست بلکه پدافندی است که اگر خط اول انتقال به هر دلیلی آسیب دید این خط دوم کمک کار باشد بیگی این را هم اشاره کرد که ته دلمان از این گفته مسئولان قرص نیست و می ترسیم این گفته شگرد جدیدی باشد برای انتقال بی سر و صدای آب زرینه رود.

این اظهار نظر نماینده مردم میاندوآب، تکاب وشاهین دژ در مجلس شورای اسلامی بعید هم به نظر نمی رسد چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد اگرخط دوم انتقال آب زرینه رود اجرا شد آبی از این خط به تبریز منتقل نشود.

بعد از این اظهارات و واکنش ها بود که در حاشیه سفر استاندار آذربایجان غربی به میاندوآب، خبرنگاران موضوع را از سعادت پیگیری کردند.

استاندار آذربایجان غربی: فاز دوم انتقال آب میاندوآب به تبریز اجرا نمی شود

استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در میاندوآب در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اجرای عملیات انتقال فاز دوم انتقال آب از رودخانه زرینه رود میاندوآب به تبریز با رد این خبر افزود: بر اساس مصوبات کارگروه احیای دریاچه ارومیه هیچ گونه آبی نباید از این منابع آبی برداشت شود و تنها در راستای طرح پدافند غیرعامل قابل استفاده است.

قربانعلی سعادت بیان کرد: در همین راستا و در خصوص فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز شاید تا چند سال قبل امکان انتقال آب و برداشت از زرینه رود وجود داشت اما هم اکنون به هیچ وجه قابل اجرا نیست.

سعادت با بیان اهمیتی که مسئولان برای موضوع آب در استان قائل هستند، گفت: این گونه مسائل پیشتر توسط کارشناسان مورد پایش و بررسی لازم قرار می گیرد و از این رو مردم در برخورد با چنین اخباری باید آرامش لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: شاید زمانی که آب در میاندوآب مازاد بود، برای تأمین آب شرب تبریز خط اول به اجرا گذاشته شد ولی اجرای خط دوم انتقال آب با توجه به شرایط فوق به هیچ عنوان در حال حاضر امکان پذیر نیست.

مخالفت مردم با انتقال آب زرینه رود میاندوآب به آذربایجان شرقی

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و از روزهای گذشته بار دیگر اخبار و تصاویری از اجرای فاز دوم انتقال آب میاندوآب به تبریز در گروه های اجتماعی در میاندوآب منتشر شد تا جایی که محبی نیا، نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، این نارضایتی مردم را به گوش وی رسانده و خواستار این شده تا از هر گونه دستور عاجل، مسئله ساز و نگران کننده در حوضه آذربایجان غربی و شرقی خودداری کرده و هر اقدامی در چارچوب مصوبات مجلس عملیاتی شود.

منطقه جنوب آذربایجان دچار کم‌آبی است

همایون هاشمی دیگر نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، گریزی به این موضوع زد و در تذکری شفاهی خطاب به رییس‌جمهور و وزیر نیرو متذکر شد: همزمان با انتقال آب زرینه‌رود به تبریز از روز گذشته (چهارشنبه پیامک‌هایی به نمایندگان استان آذربایجان غربی ارسال شده که محل نگرانی است.

وی ادامه داد: منطقه جنوب آذربایجان دچار کم‌آبی است، چاه‌های آب این مناطق در حال پر کردن است، با انتقال آب از استان آذربایجان غربی مخالف نیستیم اما شهرهای استان کم آبی دارند، به این مسئله رسیدگی کنید.

بازدید میدانی اعضای شورای شهر و مخالفت با ایجاد خط جدید انتقال آب

حتی برخی از اعضای شورای پنجم شهر نیز به حضور میدانی در محل اجرای این طرح روی آورده و موضوع را از نزدیک بررسی و مخالفت خود را با انتقال آب و ایجاد خط جدید اعلام کردند.

فاز دوم تنها حالت پدافندی دارد

در همین زمینه معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در حاشیه سفری که میاندوآب داشت در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه به سوالی در مورد اجرای فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز، گفت: فاز دوم تنها حالت پدافندی دارد.

محمد تقی کهوریان  اظهار کرد: ما خودمان این موضوع را پیگیری کرده و مطمئن شدیم که خط دوم پدافندی است و آب بیشتری انتقال نمی یابد.

از سوی دیگر برخی از افراد معتقدند، از آنجایی که زرینه رود میاندوآب تامین کننده نیمی از آب دریاچه ارومیه است، بنابراین باید در راستای احیای این دریاچه از اقدامی که سبب بحرانی تر شدن وضعیت دریاچه می شود خودداری کرد.

بهر حال آنچه که از تصاویر منتشر شده و بازدید میدانی اعضای شورای شهر برداشت می شود، این است که عملیات اجرایی فاز دوم در حال انجام است است و همین امر نیز سبب واکنش های مختلف مردمی شده تا جایی که تعدادی از اهالی شهرستان به دیدار معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار میاندوآب رفته و موضوع را با وی در میان گذاشته اند که امیدواریم اقدام مقتضی در این زمینه انجام بگیرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.