نباید کشاورزی و احیای دریاچه را فدای هم کرد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
شناسه : 317922
5
معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب: معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب گفت: نباید کشاورزی منطقه و احیای دریاچه ارومیه را فدای همدیگر کرد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، محمدرضا رضایی ظهر امروز در جلسه هماهنگی صیانت از حق آبه دریاچه ارومیه در شهرستان میاندوآب که با حضور اعضای شهرستانی در محل فرمانداری این شهرستانتشکیل شد، اظهار کرد: میزان آبی که با عناوینی مانند حق آبه دریاچه ارومیه، آب کشاورزی و شرب از سد شهید کاظمی بنام میاندوآب رهاسازی می‌شود به‌مراتب کمتر از نیاز شهرستان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب افزود: رهاسازی کمتر از میزان نیاز شهرستان، علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، کشاورزی شهرستان میاندوآب را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ لذا باید این موضوع موردتوجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات مربوط در این زمینه و تأکید بر پیگیری آنها، تصریح کرد: در مسیر ۸۵ کیلومتری سد شهید کاظمی تا آب‌بند نوروزلو، علاوه بر تبخیر و هدررفت آب، برداشت‌های غیرمجاز نیز باعث کاهش سهمیه آب شهرستان می‌شود.

رضایی اظهار کرد: انتظار داریم اقدامات لازم برای رفع این مشکل توسط امور منابع آب استان و در سطوح بالاتر یعنی وزارت نیرو انجام شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب با تأکید بر اینکه نباید کشاورزی منطقه و احیای دریاچه ارومیه را فدای همدیگر کرد، گفت: انتظار می‌رود رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه در فصول غیرکشاورزی با نظارت دقیق و جلوگیری از برداشت غیرمجاز انجام شود.

وی با بیان اینکه این موضوع برای دریاچه ارومیه نیز مفید واقع می‌شود، اظهار کرد: این موضوع سبب می‌شود تا آب رهاسازی شده مستقیماً به پیکره دریاچه وارد شود.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای حاضر در جلسه نکته نظرات خود را درباره محورهای جلسه بیان کردند.

میاندوآب یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در منطقه و شمال غرب کشور بوده و نقش مهم و حیاتی نیز در احیای دریاچه ارومیه دارد و از سوی دیگر تأمین آب نیز بزرگ‌ترین چالش منطقه و عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب است.

پرآب‌ شدن دو رودخانه دائمی زرینه‌رود و سیمینه‌رود میاندوآب که به‌عنوان رگ‌های حیاتی دریاچه ارومیه نیز محسوب می‌شوند، علاوه بر اینکه موجب خوشحالی مردم و کشاورزان می‌شود، سبب امیدواری هر چه بیشتر مردم به احیای دریاچه ارومیه نیز می‌شود.

افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی یکی از موضوعاتی بوده که همواره در دستور کار مدیران مربوطه بوده و در این راستا نیز توسعه و ترویج اصلاح الگوی کشت، تغییر آرایش کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری پیگیری شده و کارشناسان جهاد کشاورزی در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.