پیش‌بینی تولید ۲۶۱ هزار تن چغندرقند در میاندوآب 
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
شناسه : 320773
2
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد: مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از پیش‌بینی تولید بیش از ۲۶۱ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان خبر داد.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، اظهار کرد: امسال ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: بر اساس سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۶۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

وی با اشاره به سابقه کشت چغندرقند در شهرستان میاندوآب، گفت: به دلیل وجود کارخانه قند در شهرستان میاندوآب که باسابقه فعالیت ۹۰ساله از قدیمی‌ترین صنایع جذب محصولات کشاورزی در شهرستان است، کشت چغندرقند در این شهرستان سابقه‌ای دیرینه دارد.

مقدم با تاکید بر مدیریت مصرف آب، تصریح کرد: در راستای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب، ۵۶۰ هکتار از مزارع چغندرقند با آرایش ۴۰ در ۶۰ کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: همچنین با جذب یک دستگاه ردیف‌کار ۸ ردیفی چغندرقند با آرایش ۲۵ در ۵۰ از محل اعتبارات الگوی کشت که هم‌زمان با کشت، قابلیت تجهیز مزارع به نوار آبیاری تیپ را نیز دارد، توسعه و ترویج این الگوی کشت را در راستای کاهش مصرف آب در زراعت محصول چغندرقند در اولویت قرار می‌دهیم.

وی به ترویج سیستم‌های نوین آبیاری نیز اشاره کرد و افزود: به‌منظور مدیریت مصرف آب در زراعت محصول چغندرقند، ترویج استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به‌ویژه استفاده از نوار آبیاری تیپ را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مقدم گفت: در همین راستا یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم آبیاری بارانی و ۴۵ هکتار نیز به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است که درصدد افزایش تجهیز مزارع چغندرقند به نوار آبیاری تیپ هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: امسال قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند توسط کارخانه قند، به‌ازای هر کیلوگرم با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.