میادین عرضه دام در بازارهای هفتگی میاندوآب تعطیل شد
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
شناسه : 313254
11
زنگ خطر بیماری تب برفکی/ در راستای جلوگیری از شیوع و کنترل بیماری تب برفکی، میادین عرضه دام در بازارهای هفتگی میاندوآب تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر احتمال شیوع تب برفکی در میان جمعیت دامی و لزوم اقدامات پیشگیرانه توسط دامداران در رسانه‌ها منتشر شد.

هم چنین در روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر تعطیلی میادین دواب در شهرهای اطراف به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی منتشر شد و همین موضوع زنگ خطر را در شهرستان میاندوآب باتوجه‌به وجود میادین دواب در طول ایام هفته به صدا درآورد.

باتوجه‌به این موضوع و در راستای جلوگیری از شیوع و کنترل بیماری تب برفکی، میادین عرضه دام در بازارهای هفتگی میاندوآب تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

در این جلسه که به ریاست سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی فرمانداری میاندوآب ترتیب یافته بود، مصوب شده تا میادین عرضه دام در بازارهای هفتگی میاندوآب تا اطلاع ثانوی تعطیل و از فروش دام در میادین دواب جلوگیری به عمل آید.

بر اساس مصوبات این جلسه، هم چنین حمل دام سبک‌وسنگین فقط با اخذ مجوز از اداره دامپزشکی مجاز بوده و ورود و خروج دام به شهرستان نیز فقط با مجوز دامپزشکی و تحت نظارت این اداره مجاز خواهد بود.

واکسیناسیون راهی مؤثر در کنترل و پیشگیری از تب برفکی

در این زمینه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میاندوآب در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت، در مورد بیماری تب برفکی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تب برفکی یک بیماری واگیردار، عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده و دارای علائم تب، بی‌اشتهایی، سوزش و زخم‌زبان در دام‌های سنگین و ایجاد لنگش و دارای ضایعاتی در ناحیه پستان در دام‌های سبک است.

مهدی فتاحی افزود: مهم‌ترین راه انتشار این بیماری، انتقال به روش مستقیم از طریق تماس دام آلوده با دام حساس بوده و تب، آب‌ریزش دهان، بی‌اشتهایی و لنگش از علایم آن در گاو و گوسفند است.

وی گفت: واکسیناسیون یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری بوده و حمل‌ونقل غیربهداشتی دام و تأمین دام از مناطق آلوده موجب گسترش آن می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب هم چنین به دامداران توصیه کرد تا کنترل کامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل‌ونقل دام‌ها خودداری کنند و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دام‌های بیمار، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

وجود ۴۶۸ هزار رأس دام سبک‌وسنگین در میاندوآب

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: دشت زرخیز میاندوآب قطب دامپروری و کشاورزی در استان است.

رضا مقدم افزود: شهرستان میاندوآب دارای نزدیک به ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک است.

وی گفت: میاندوآب به دلیل داشتن اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز، از پتانسیل‌های بالایی برای “سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تولید” برخوردار بوده و در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

دامداران بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

بیماری تب برفکی به دلیل اینکه دارای خسارات اقتصادی بالایی است؛ لذا کنترل و جلوگیری از شیوع آن به‌ویژه در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی دارای اهمیت زیادی بوده و دامداری‌ها باید نکاتی را رعایت کنند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

باتوجه‌به هشدارهای شبکه دامپزشکی، دامداران باید خطر بیماری تب برفکی را جدی گرفته و دامداران با واکسیناسیون دام‌های خود از به‌خطرافتادن سرمایه اصلی خود که دارای اهمیت و ارزش بالایی است، جلوگیری کنند.

هم چنین دامداران باید نسبت به علائم دام در تب برفکی شامل؛ کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام هوشیار بوده و سریعاً آن را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند و از سوی دیگر ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج به‌ویژه در دامداری‌های درگیر نیز امری مهم و ضروری است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.