ماه رجب را قدر بدانیم
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
شناسه : 315206
8
رجب ماه بزرگ و مبارکی است که فیوضات و برکات فراوانی داشته و باید آن را قدر بدانیم و از برکات آن استفاده شود.
پ
پ

در ماه رجب قرار داریم، ماهی که زمزمه دعای “یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ… “ همه جا می‌پیچد.

رجب ماه پرخیروبرکت و فضیلتی است که در حدیثی از پیامبر گرام اسلام (ص) آمده است «رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است».

رجب ماه بزرگ و مبارکی است که فیوضات و برکات فراوانی دارد و مقدمه‌ای برای وصال و استغفار بوده و باید گرامی داشته شود و از برکات آن استفاده شود.

ماه رجب مقدمه برای ماه شعبان و شعبان نیز مقدمه برای رمضان و این سه ماه مبارک مقدمه برای تربیت انسان است.

در این ماه رحمت الهی بیش از اندازه بر بندگانش نازل می‌شود و لیله الرغائب یا شب آرزوها نیز در این ماه قرار داده شده است.

این ماه غنیمتی است تا از آن به‌عنوان فرصتی برای توبه و اصلاح عمل استفاده کرده و روزه و نماز ویژه شب‌های ماه رجب در این ماه که از مؤثرترین عبادات برای تزکیه نفس و تقرب به پروردگار است را فراموش نکنیم تا با جلب رضایت پروردگار متعال تا جزو «رجبیون» باشیم.

کلید حل مشکلات «دعا و یاد خدا» است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند.

روزه‌گرفتن نیز در این ماه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این زمینه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «رجب ماه خداست کسی که یک روز از این ماه را روزه بگیرد موجب خشنودی خدا گردد و غضب الهی از او دور شود و دری از درهای جهنم به روی او بسته شود».

در این ماه پرخیروبرکت حوادث بزرگی نیز از جمله ولادت امیرالمؤمنین علی (ع)، شهادت امام باقر (ع)، شهادت امام هادی (ع)، شهادت امام موسی کاظم (ع) و مبعث پیامبر اکرم (ص) به وقوع پیوسته که این حوادث نشان‌دهنده ارتباط این ماه با اهل‌بیت (ع) و نبوت است.

نباید در این ماه از اعمال مستحبی مانند نماز شب‌های ماه رجب، دعا و استغفار، زیارت ائمه اطهار (ع) غفلت کرد و از سوی دیگر حرمت این ماه را نگه داریم و از انجام گناهان و معاصی پرهیز کنیم و این را در نظر داشته باشیم که این ماه خداوند است و خداوند از ما انتظار دارد که در این ماه از خودداری و تقوا بیشتری برخوردار باشیم.

ماه رجب، ماهی است که درهای رحمت خداوند بر روی بندگان شایسته وی باز می‌شود و ماه رجب را ریسمانی بین خدا و بندگان مقرر کرده است و هر کسی چنگی به آن بزند به وصال او می‌رسد.

پس چه زیباست از این فرصتی که خداوند دوباره در اختیار ما قرار داده است به بهترین نحو استفاده کرده و از این فرصت سودجویی کنیم.

میثم پاراو

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.