حضرت زینب (س)؛ بی‌نظیرترین موقعیت شناس تاریخ
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
شناسه : 315473
11
حضرت زینب کبری (س) با وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری خود، نهضت عاشورا را ادامه دادند و آن را برای همیشه در تاریخ و ذهن مردم زنده نگه داشتند.
پ
پ

حضرت زینب کبری (س)، نوه پیامبر اکرم (ص) و دختر امیرالمؤمنین (ع) و یکی از بانوان بزرگ اسلام است که در سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه به دنیا آمدند و در سال ۶۲ هجرت در شام وفات یافتند.

حضرت زینب کبری (س) از تربیت و آموزش پدر و مادر بزرگوارش بهره‌مند شدند و از نزدیک شاهد زندگی و سیره پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) بودند و از آن‌ها درس‌های ارزشمندی یاد گرفتند و از دانش و علم حضرت علی (ع) نیز بهره‌مند شدند.

حضرت زینب کبری (س) دارای شخصیتی عالی، دانایی بسیار، صبر و شکیبایی فوق‌العاده، فصاحت و بلاغت شگفت‌انگیز، شجاعت و مقاومت بی‌نظیر و عفت و حیا بالا بودند و که امام باقر (ع) در مورد ایشان می‌فرمایند: «زینب عالمه غیر معلمه بود.»

حضرت زینب کبری (س) از ازل تا ابد همراه امام حسین (ع) بودند و در تمام مراحل نهضت عاشورا حضور فعال و مؤثری داشتند.

حضرت زینب کبری (س) در روز عاشورا شاهد شهادت برادر، فرزندان، برادرزادگان و یاران ایشان بودند و با دلیری و شجاعت، پیکرهای شهدا را محافظت کردند و از آتش‌زدن خیمه‌ها جلوگیری و با صبر و استقامت، از این مصیبت‌ها عبور کردند.

حضرت زینب کبری (س) نقش مهمی در نهضت عاشورا و پاسداری از آرمان‌های امام حسین (ع) داشتند و با خطبه‌های شجاعانه و آتشین خود، دشمنان را رسوا کردند و حقیقت را آشکار ساختند.

حضرت زینب کبری (س) در کوفه و شام، با فصاحت و بلاغت خود، مردم را از خواب غفلت بیدار کردند و زمینه انقلاب را فراهم نمودند و با وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری خود، نهضت عاشورا را ادامه دادند و آن را برای همیشه در تاریخ و ذهن مردم زنده نگه داشتند.

پیام‌آور کربلا لقبی است که به حضرت زینب (س) داده شده که این لقب نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا است.

حضرت زینب کبری (س) در واقعه کربلا و بعد از آن، با صبر و شجاعت، پیام انقلاب حسینی را به مردم رساندند.

حضرت زینب کبری (س) با ایستادگی و مقاومت خود، باعث شد که کربلا در تاریخ ماندگار شود و نام امام حسین (ع) همواره زنده بماند و به همین دلیل می‌گویند که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

حضرت زینب کبری (س) یکی از شخصیت‌های برجسته و الهام‌بخش تاریخ اسلام هستند که در دامان پدر و مادر بزرگوارش، تربیت شدند و باشخصیت، دانش، صبر، شجاعت، فصاحت و عفت خود، نمونه‌ای از زن مسلمان و مؤمن را به نمایش گذاشتند و الگوی بسیاری از زنان و مردان مسلمان در طول تاریخ بوده‌اند و هستند.

میثم پاراو

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.