حضرت معصومه (س) بانویی عالمه و الگوی بی‌بدیل دختران
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
شناسه : 308284
4
عالمه بودن و همراهی حضرت معصومه (س) با امام‌زمان خود، از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه‌تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می‌سازد، بلکه مردان نیز در ولایت‌مداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، خداوند متعال به هر امامی یک فاطمه در نهایت شباهت به وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره (س) عنایت فرموده است که در بین فاطمیات، فاطمه بنت موسی الکاظم (ع)، بالاترین نصاب شباهت را به جده‌ی مطهره‌شان داشتند.

آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی می‌گوید: پدرم، ۴۰ شب در حرم حضرت علی (ع) بیتوته نمود شبی در حال مکاشفه آن حضرت به پدرم فرمود: سید محمود چه می‌خواهی؟ پدرم عرض می‌کند: زیارت قبر حضرت فاطمه (س) را! حضرت فرمود: من که نمی‌توانم برخلاف وصیت ایشان عمل کنم. پدرم عرض کرد، پس من هنگام توسل و زیارت برای او چه کنم؟ حضرت فرمود: خداوند مقام و شکوه حضرت فاطمه (س) را در این باره به حضرت فاطمه معصومه (س) داده است و هرکس می‌خواهد زیارت حضرت فاطمه (س) را درک کند به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) برود.

به همین دلیل پدرم درباره زیارت حضرت معصومه (س) بسیار به من سفارش می‌کرد. من نیز از نجف اشرف به این مقصد آمدم و اکنون ۶۰ سال است که هر روز از نخستین زائرین حضرت فاطمه معصومه (س) هستم.

اینکه خداوند مقام و شکوه حضرت فاطمه (س) را در این باره به حضرت فاطمه معصومه (س) داده است، تأویل همین عبارت در زیارت‌نامه ایشان است: «یا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»؛ یعنی تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف‌ناپذیری داری که بر خاک‌نشینان این عالم قابل‌تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیای طاهرینش بر آن واقف‌اند.

شخصیت والای ایشان سبب شده که بعد از امام رضا (ع) برترین فرزند امام کاظم (ع) شناخته شوند به همین جهت باید حضرت معصومه (س) را به‌عنوان الگو و اسوه بدانیم.

عالمه بودن و همراهی ایشان با امام‌زمان خود، از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه‌تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می‌سازد، بلکه مردان نیز در ولایت‌مداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.

عالمه، عاقله، عارفه، بصیره و مجاهده و از دیگر ویژگی‌های شاخص آن حضرت هستند که در زمانی که امام موسی کاظم (ع) در زندان بودند، بسیاری از علما، مراجع و دانشمندان نزد حضرت معصومه (س) آمده و سؤالات خود را می‌پرسیدند و حضرت به مشکلات علمی مراجعان پاسخ می‌دادند.

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از دیگر ویژگی‌های بارز ایشان است که پس از این‌که امام رضا (ع) به مرو آمدند، ۹ ماه بیشتر در مدینه نماندند و به همراهی برادران و برادرزاده‌های خود به سمت مرو رهسپار شدند. در این هنگام ایشان هدف از هجرت را یاری رساندن به امام‌زمان خود مطرح کردند.

جلالی

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.