کد خبر: 287216

تاریخ انتشار: فوریه 29, 2020

ترس حدود دارد و نباید به هراس عمومی دامن زد

رسانه ها باید به جاي اداي اضطراب يا خونسردي درآوردن، بر احتياط تاكيد كنند، به جاي انگشت گذاشتن بر موارد حاد سناريوهاي رايج رو بگویند، عدم قطعيت رو به مخاطب منتقل كنند.

به گزارش زرین خبر، نگاهی اجمالی به محتوی رسانه‌ها بیانگر آن است که ویروس کرونا در صدر اخبار قرار دارد و بخش مهمی از آنچه در فضای شبکه‌های اجتماعی در جریان است آمیزه‌ای از  بی‌اعتمادی، ترس، عصبیت، پرخاش، هیجان‌زدگی و لاجرم بی‌دقتی، توسعه شایعه و شخصی کردن بحث‌هاست و متاسفانه گویا ناامید کردن مردم و بی اعتمادی نسبت به مسئولان علاوه بر شبکه های اجتماعی در دستور کار رسانه ها نیز قرار گرفته است.

هدف اصلی ارتباطات سلامت، ايجاد وتقویت سواد سلامت مردم از طریق آگاهی بخشی است، هشدار و ایجاد ترس برای تغییر رفتار مخاطب پیام بخشی از راهبرد اطلاع رسانی در ارتباطات سلامت و ریسک است.

اما ترس حدود دارد و نباید به هراس عمومی دامن بزند، ایجاد ترس همراه با راهنمایی و آوردن فکت ها و شواهد و تجربه های مثبت به آرامش نسبی و تغییر رفتار منطقی جامعه می انجامد.

بکارگیری حرف‌های نیش‌دار و دو پهلو، سوءظن نگاری و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری توسط این رسانه‌ها اعمال می‌شود.

آنچه مسلم است اگر فضای رسانه ای داخلی مدیریت نشود و برای رسانه های خارجی برنامه ای نداشته باشیم این رسانه ها تاب اوری مردم ایران را نشانه رفته  و میخواهند با برنامه ریزی رسانه ای یاس و ناامیدی را در افکار مردم ایران نهادینه و پویایی و نشاط را از جامعه بگیرند

به نظر میرسد رسانه ها باید به جاي اداي اضطراب يا خونسردي درآوردن، بر احتياط تاكيد كنند، به جاي انگشت گذاشتن بر موارد حاد سناريوهاي رايج رو بگویند، عدم قطعيت رو به مخاطب منتقل كنند.

بطور مثال سالهاست كه سرخك و سل درمان پيدا كرده اند ولي هنوز سالانه ١٤٠هزار نفر به خاطر سرخک  و يك و نيم ميليون نفر به سبب سیل جان خود را از دست میدهند.

هدف ارتباطات سلامت، دادن حس کنترل به مخاطبان است. مردم باید بدانند راه‏هایی برای در امان ماندن از خطر وجود دارد و این روش‏ها واقعا موثر است. اما بررسی اخبار منتشر شده نشان میدهد که به جای اعتماد و امید، استرس  و نااطمینانی را نشر داده اند و این موضوع منجر به از دست رفتن کنترل ادراک، و بدگمانی به نهادهای  سلامت می شود. تنها در صورت انتشار مطالب کاربردی در مورد خطرات وراه‏ حلهای آن است که می توان مردم را به همکاری و همراهی با توصیه های بهداشتی، هنگام بروز اپیدمی فراخواند.

حسام شیرازه محبت/دانش اموخته علوم ارتباطات اجتماعی

انتهای پیام/

 

Likes(0)Dislikes(0)
ارسال دیدگاه

استان

شهسواریپیام تسلیت فرمانده سپاه شهداء در پی درگذشت امام جمعه چهاربرج

فرمانده سپاه شهداء با صدور پیامی درگذشت امام جمعه چهاربرج را تسلیت گفت.

گزارش

کرونا بدر به جای ۱۳ بدر

وظیفه داریم تا به جای رفتن به طبیعت در خانه بمانیم و به جای 13 بدر، کرونا را از کشور…

تولید ۱۰ هزار ماسک توسط آموزشگاه فنی و حرفه ای در میاندوآب

یکی از آموزشگاههای سازمان فنی و حرفه…

پوستر | ائتلاف كرونا و تلويزيون‌های بيگانه

پوستری با عنوان ائتلاف کرونا و رسانه…

حضور دشمن شکن و حماسی مردم میاندوآب در پای صندوق های رای + تصاویر

مردم ولایتمدار وانقلابی شهرستان میاندوآب از ساعات…

یادداشت

ترس حدود دارد و نباید به هراس عمومی دامن زد

رسانه ها باید به جاي اداي اضطراب يا خونسردي درآوردن، بر احتياط تاكيد كنند، به جاي انگشت گذاشتن بر موارد…

هنجارشکنی برای جلب توجه در ایام عزا؛غفلت یا ناآگاهی؟

البته ما طرفدار همیشه غمگین بودن نیستیم؛…

مبنا شناسی شعار«حب الحسین یجمعنا» از منظر آیت الله مکارم شیرازی

مرجع عالیقدر شیعیان می نویسد: شعار«حب الحسین…