کد خبر: 263229

تاریخ انتشار: جولای 10, 2017

جایگاه عفاف در کلام  و گفتار

عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند که دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده است.

به گزارش زرین خبر، عفت در لغت از “عفّ یعفّ عفّه عَفاف”  به معنای خودداری و امتناع کردن از هر گفتار و کرداری که حلال و خوب نیست، آمده و بنابراین عِفاف با کسر عین به معنای دواء و دارو می باشد که غلط مصطلح می باشد و در اصطلاح چنین تعریف کرده اند که عفت یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی است كه موجب می شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان ، عفیفانه و فاقدرذیلت های شهوانی و هوس مآبانه باشد .

عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند.

دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده و قرآن کریم وصف های گوناگونی را برای گفتارها بیان کرده است . مثل

  • گفتار «معروف»: شایسته
  • گفتار «حسن» : نیکو
  • گفتار «احسن» : نیکوتر
  • سخن «لیِّن» : نرم و ملایم
  • کلام «بلیغ» : رسا و پیراسته
  • گفتار «سدید» : محکم و استوار
  • قول «کریم» :سخن ارجمند

اما در مقابل عفت در گفتار، بی عفتی کلامی  قرار دارد که حجت الاسلام غلامرضا کبیری، استاد حوزه و دانشگاه در مورد بی عفتی کلامی و انواع آن در یادداشتی می نویسد:

۱) فحش دادن

«وَلا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ فَيَسُبُّوا اللّه‏َ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»   انعام/  ۱۰۸

و دشنام ندهيد كسانى را و چيزهايى را كه مشركين عبادت آن‏ها را مى‏كنند غير از خدا، پس اين سبب شود كه آن‏ها از روى جهل و دشمنى دشنام به خدا دهند. همين نحو زينت داديم بر هر قوم و طايفه در نظر آن‏ها عملشان را.

از حضرت صادق عليه‏السلام سؤال كردند از اين حديث مروى از پيغمبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كه فرمود: شرك مخفى‏تر است از راه رفتن مورچه بر سنگ صاف در شب تاريك

حضرت فرمود : مومنين سب مى‏كنند معبودات مشركين را و اين سبب مى‏شود كه آن‏ها سبّ اِله كنند . اين مؤمن ، شريك شده در سبّ خدا با آن كافر مشرك چون سبب شد كه او سب كند . بعد حضرت تمسك به اين آيه فرمود . بلكه امر بسيار دقيق است.

ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت

با من راه نشین باده مستانه زدند

۲) بلند کردن صدا

در اخلاق و فرهنگ اسلامی به آرام یا بلند بودن صدا توجه شده است و رعایت ادب و عفّت در آن را جزء جلوه های برین اخلاق اسلامی دانسته اند.

لقمان حکیم به پسرش در این باره می گوید:

وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إنَّ أنْکَرَ الْأصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیرِ ؛لقمان/ ۱۹

و از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت ترین صداها صدای درازگوشان است.

سعدی در این باره می گوید:

سخن به لطف و کرم با درشتخوی مگوی

که زنگ خورده نگردد به نرمِ سوهان پاک

همچنین موارد دیگری از بی عفتی کلامی هست مانند اهانت ، تحقیر ، استهزا ، تنابز به القاب ، همزه و لمزه ، فحش ، اشاعه فحشا ، و . . . که اخلاق اسلامی با آن ستیز دارد و این برای پاسداشت عفّت در سخن است .

انتهای پیام/

Likes(0)Dislikes(0)
ارسال دیدگاه

استان

شهردار جدید میاندوآب انتخاب نشود، قانونا برخورد می کنیم/ اصرارهای نادرست شورای شهر آسیب جدی به مدیریت شهری وارد کرده است

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر  تشکیل جلسه فوری شورای شهر و انتخاب شهردار جدید، اظهار کرد:…

هرگونه خطای ضدانقلاب با سیلی سخت مواجه می‌شود

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، با تاکید بر…

موشکباران مواضع گروهک‌های ضدانقلاب و تغییر موازنه بازی!

مواضع گروهک‌های ضدانقلاب در کردستان عراق توسط…

گزارش

یادداشت

درس‌هایی که از خطبه‌ غدیر باید آموخت

یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان عید غدیر است که روایت تاریخی آن را بارها و بارها شنیده‌ایم. گرچه کلیت این…

خاطرات جوانترین فرمانده جنگ از آزادسازی خرمشهر و حاج قاسم سلیمانی

سردار امین شریعتی به مناسبت سالروز عملیات…

شب قدر را قدر بدانیم

در لیالی پرفیض قدر رحمت خدا شامل…